2020-03-02 12:20Pressmeddelande

Nyföretagandet: Nya aktiebolag rusar, +18 procent i februari

Nyföretagarbarometern februari 2020

Nyföretagarbarometern under februari

Under februari månad nyregistrerades 0,7 procent fler företag på Bolagsverket än i februari förra året visar Nyföretagarbarometern från NyföretagarCentrum. Aktiebolagen ökade kraftigt, +18,6 procent, samtidigt som Handelsbolag, Kommanditbolag och Enskilda firmor backade rejält.

Fler väljer Aktiebolag

Hittills under 2020 har antalet nyregistrerade företag ökat med 1,9 procent, varav Aktiebolagen + 9,6 procent.
– Det är sannolikt en effekt av det sänkta aktiekapitalskravet från 50.000 kronor till 25.000 kronor vid årsskiftet, fler väljer Aktiebolag säger Mats Evergren, marknadschef, NyföretagarCentrum Sverige.

Antal nyregistrerade företag

Utveckling under februari 2020 jämfört med samma period 2019.

Företagsform 2020 2019 Förändring
Aktiebolag 5 171 4 360 +18,6%
Enskild firma 1 067 1 665 -35,9%
Handelsbolag 156 313 -50.2%
Kommanditbolag 38 47 -19,1%
Totalt 13 717 13 461 +0,7%

Källa: Nyföretagarbarometern

Antal nyregistrerade företag

Utveckling januari-februari 2020 jämfört med samma period 2019.

​Företagsform 2020 2019​ Förändring​
​Aktiebolag 10 958 ​9 997 ​+9,6%
​Enskild firma ​2 359 ​2 846 ​-17,1%
​Handelsbolag 332 ​525 ​-36,8%
​Kommanditbolag 68 ​93 ​-26,9%
​Totalt 13 717 ​13 461 ​+1,9%

Källa: Nyföretagarbarometern

Nyföretagarbarometern, är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Bolagsverket, regelbundet presenteras dagsfärsk statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag i alla Sveriges 290 kommuner och län.

Kontakt:
Mats Evergren, Marknadschef, mobil 0708-14 44 04
Harry Goldman, Vd, mobil 0706-61 04 54

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2018 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman