2024-07-03 06:21Pressmeddelande

Nyföretagandet minskade i juni

Nyföretagandet i landet minskade i juni med 21,3 % jämfört med juni föregående år. Det visar NyföretagarCentrum Sveriges Nyföretagarbarometer. Endast ett län i landet hade plussiffror, Blekinge med en ökning på 2,4 %. Stockholms län minskade med 21,3 %, Skåne med 19,1 % och Västra Götalands län med 16,8 %. Under halvåret 2024 har nyföretagandet minskat med 9,3% varför en ljusning i mörkret ändå detta halvår har kunnat skönjas.

- Att nyföretagandet åter minskar så kraftigt är givetvis oroande. Almedalsdiskussionerna visade att det nu behövs skarpare insatser från politiskt håll som gör att fler nya företag startas, säger Harry Goldman, Vd NyföretagarCentrum Sverige.

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2023 har 12 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 6 000 företag har startats. Efter tre år är 84% av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%, och under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman