2019-10-15 07:23Pressmeddelande

Kraftigt lyft för nyföretagandet under september, +20,2 procent

Nyföretagarbaometern, september 2019.Antal nya företag i hela landet tom september.

Nyföretagandet steg kraftigt +20,2 procent under september visar ny statistik från Nyföretagarbarometern som publiceras av NyföretagarCentrum. Under årets första nio månader har nyföretagandet ökat med 3,7 procent. Totalt har 48 322 företag nyregistrerats på Bolagsverket jämfört med 46 584 under samma period 2018.

– Vi har under de senaste åren haft ett vikande nyföretagande, det är glädjande att nyföretagandet lyfter igen, Sverige behöver fler nya företag säger Mats Evergren, Marknadschef, NyföretagarCentrum Sverige.

Nyföretagarbaromtern presenterar regelbundet statistik över nyföretagandet i Sverige och antalet nyregistrerade företag. Den publiceras av NyföretagarCentrum i samarbete med Bolagsverket. Första Nyföretagarbaromtern släpptes redan 1991.

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2018 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman