2020-12-16 14:20Pressmeddelande

Elin Zlatkovic, Årets Unga Nyföretagare 2020

Utmärkelsen Årets Unga Nyföretagare 2020 går i år till Elin Zlatkovic med Elinz Fotografi i Skövde. Hon får utmärkelsen för sin skicklighet som fotograf och sitt unika bildspråk. Genom sitt företag visar Elin det som många vet men få tänker på: att många företag startas av en slump tack vare ett intresse eller en unik kunskap.

- Jag köpte min första systemkamera för två år sedan för att jag ville ta finare bilder på mina barn, säger Elin. Två år senare lever Elin på sitt företag och hennes bilder visas och används i de finaste sammanhangen!

Elin Zlatkovic kontaktade NyföretagarCentrum i Skövde för rådgivning när hon skulle starta sitt företag.

- På NyföretagarCentrum fick jag träffa min rådgivare Malin Emilsson som var ett jättebra stöd och som hade svar på alla frågor som jag hade. Det är fantastiskt att NyföretagarCentrum kan erbjuda oss som funderar på att starta företag, enskild och kostnadsfri rådgivning. Det gör det så mycket enklare att starta!

Resan till eget företag började med att Elin la upp en bild på sitt Instagramkonto. Väldigt många hörde av sig och ville köpa bilden, och Elin sålde sin bild med glädje tills någon försiktigt påpekade att hon borde kolla att bilden inte räknades som varumärkesintrång.

- Jag lyckades få tag på Olle Nyman, jurist, barnbarn till Astrid Lindgren och styrelseordförande i Astrid Lindgren AB, säger Elin Zlatkovic. Efter en tids funderingar fick jag godkännande att använda bilden, samt att den också blev bilden som illustrerade samarbetet mellan Astrid Lindgren AB och Rädda Barnen med satsningen ”Girls on the Move”. (https://www.elinzfotografi.se)

Utmärkelsen Årets Unga Nyföretagare är ett samarbete mellan NyföretagarCentrum Sverige och Fortnox; med stöttning av Citi, via bankens stiftelse Citi Foundation, som är samarbetspartner i projektet Ung & Eget.

- Det är nu åttonde året i rad som vi delar ut detta pris, säger Adam Malmström, säljchef Partner på Fortnox, och vi kan konstatera att många vinnare har utvecklats till fenomenala entreprenörer med mycket hög omsättning och hållbarhet.

- Att investera i ungdomar är avgörande för integration, samhällsutveckling och för en hållbar ekonomiska utveckling. Vi tror helhjärtat på att NyföretagarCentrum med Ungt & Eget bidrar till att än fler unga nyföretagare uppmuntras att avancera på företagsmarknaden, säger Alexander Stiris, Nordenchef Citi.

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. Under 2020 har 17 500 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 7 500 företag startats. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik.

Harry Goldman
Harry Goldman