2023-11-17 08:00Pressmeddelande

Cecilia Petersson Årets Mentor Nya Företag i Kronobergs län!

På bilden verksamhetsledare Luljeta Jetullahu, NyföretagarCentrum Växjö, och Årets Mentor Nya Företag i Kronobergs län Cecilia Petersson. På bilden verksamhetsledare Luljeta Jetullahu, NyföretagarCentrum Växjö, och Årets Mentor Nya Företag i Kronobergs län Cecilia Petersson.

Cecilia hjälpte nytt företag att våga satsa!

Cecilia Petersson, ägare till FCK Media som ger ut lokaltidningar i Växjö och Alvesta, samt Business Kronoberg,  har utnämnts till Årets Mentor Nya Företag i Kronoberg och Växjö, Alvesta & Lessebo. Genom NyföretagarCentrums mentorprogram har hon stöttat nystartade Tilda´s Tea till att skapa en struktur som hjälper företaget växa.
Cecilia startade sitt första egna företag tidigt 2000 - tal och genom åren så har hon samlat på sig en bredd av kunskaper och erfarenheter som kommer hennes adepter till godo i rollen som mentor. Hon har ett brinnande intresse för entreprenörskap och företagande och delar gärna med sig av sina kunskaper till adepterna.

– Cecilia har varit ett enormt stöd, säger Tilda Thoring, ägare till Tilda´s Tea. Hjälpen jag fått har handlat allt ifrån nya kunskaper som utvecklat mig både som person och som företagare. Jag har med hennes stöd fått ett större självförtroende och ett annat mindset.Idag går jag in i situationer mer positiv och i arbetet med kunderna så är jag mer lyhörd och lyssnar in deras behov. Vårt arbete tillsammans har lagt grunden till en bra struktur och tekniker för att kunna få in mer kunder.

Cecilia mottog priset under torsdagkvällen under en avslutningsceremoni för mentorprogrammet.

– Det är med stolthet och glädje som vi delar ut priset till Årets Mentor varje år. Deras gemensamma resa visar att mentorskap kan ge så mycket och vara avgörande för ett framgångsrikt företagande, säger Luljeta Jetullahu, verksamhetsledare på NyföretagarCentrum Växjö.

Juryns motivering av utmärkelsen till Cecilia Petersson:

Årets mentor Nya Företag Cecilia Petersson har med stort engagemang, genuint intresse och glädje varit ett värdefullt stöd för adepten, och fått henne att utvecklas både som person och som företagare. Hon har generöst delat med sig av kunskaper, erfarenheter och nätverk, och även delat med sig av handfasta råd och verktyg som hjälpt Tilda att anamma ett annat mindset som kommer bära henne och företaget in i framtiden.
Om mentorprogrammet

Den nationella prisutdelningen för Årets Mentor Nya Företag äger rum i Stockholm den 6 december. Utmärkelsen delas ut av NyföretagarCentrum Sverige, som finansierat av Tillväxtverket på uppdrag av Näringsdepartementet, driver mentorprogram för blivande och nya företagare. Genom NyföretagarCentrum får en adept under ett år tillgång till en mentor som ställer upp ideellt. Varje år matchas ca 600 mentorpar i mentorprogrammet runt om i landet.
Mentorprogrammet har funnits sedan 2006 i regi av NyföretagarCentrum Sverige, och sedan starten har drygt 9 500 mentorpar startats.

För mer information, kontakta:

Luljeta Jetullahu, verksamhetsledare, NyföretagarCentrum Växjö, Alvesta, Uppvidinge, Lessebo & Tingsryd
luljeta.jetullahu@nyforetagarcentrum.se
0737 - 055 655

Cecilia Petersson, Årets Mentor i Kronoberg
cecilia.petersson@lokaltidningen.se
0708 -637 822

Tilda Thorin, Tilda´s Tea
tilda.thorin@drinkme.se

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 225 kommuner. Under 2022 har 11 000 personer fått kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning, 7 000 företag har startats. Efter tre år är 84% av företagen aktiva, adderas en mentor är överlevnaden 87%, och under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Therese Käck
Nationellt ansvarig Mentor Eget Företag