2019-05-21 11:48Pressmeddelande

5 700 personer födda utomlands fick Starta Eget-rådgivning under 2018

Idag inleds NyföretagarCentrum Sveriges nationella rådgivar- och ordförandekonferens, som samlar 150 personer, på Arlanda Quality Hotel Arlanda Airport.

Nya siffror visar att NyföretagarCentrum är den överlägset ledande kraften för framgångsrikt nyföretagande i Sverige.

– Vi vet sedan mer än 30 år tillbaka att ett fungerande NyföretagarCentrum är en garanti för att öka livskraftigt nyföretagande i landet och att människor kan förverkliga sina drömmar, säger Harry Goldman, VD på NyföretagarCentrum Sverige.

Under 2018 fick 16 000 personer personlig rådgivning och 6 500 företag startades. 2007 började NyföretagarCentrum att mäta andelen personer med utländsk bakgrund (födda utomlands). Vid den mätningen var andelen 18%. Nu växer denna grupp kraftigt och under 2018 kom drygt 5 700 personer födda utanför Sverige på rådgivning för att starta företag, 36% av antalet kunder.

60 000 årsarbeten har tillkommit under de senaste tre åren

NyföretagarCentrum har stor betydelse för landets nyföretagande, men även för sysselsättningen. Jobbskapandet sker ju framförallt i nya och små företag. Enligt IUC har drygt 60 000 årsarbeten har tillkommit under de tre senaste åren. Till detta tillkommer miljardbelopp i skatteintäkter till stat och kommuner – varje år 4 miljarder kronor, se mer information i bilaga.

– Vi ger nu rådgivning i över 200 kommuner och överlevnaden, produktiviteten och lönsamheten är redan efter 2 år högre för de företag som har startat med hjälp från NyföretagarCentrum, säger Harry Goldman, VD på NyföretagarCentrum Sverige.

Ny statistik från NyföretagarCentrum Sverige visar följande siffror från verksamhetsåret 2018:

• 16 000 fick personlig rådgivning
  • 49% kvinnor bland dem som kommer för rådgivning
  • 36% utlandsfödda bland dem som kommer för rådgivning
  • 91% är nöjda med rådgivningen
  • 93% skulle rekommendera NyföretagarCentrums rådgivning till andra
  • 1% av företagen som fick rådgivning gick i konkurs efter tre år

Under den 21-22 maj pågår NyföretagarCentrums årliga Rådgivar- och Ordförandekonferens på Quality Hotel Arlanda Airport, där NyföretagarCentrums rådgivare från hela landet deltar för kompetensutveckling och erfarenhetsutbyte. Bland talarna märks bland andra Martin Hedman, vd IUC, Lejla Babajic Löfgren, programansvarig enheten Entreprenörskap, Tillväxtverket, Sara Jonasson, sakkunnig Analysenheten, Tillväxtverket, Anna Lundqvist, strategisk samordnare, PRV, Håkan Österberg, styrelseledamot Marginalen Bank, Gabriel Karlberg, Marginalen Bank, Ulf Bokelund Svensson, vd, Björn Lundén Information, Olle Wästberg, fd generalkonsult New York, Günther Mårder, vd Företagarna.

Bilaga: Rapport SEK® – Samhällsekonomisk kalkyl NyföretagarCentrum /IUC Sverige

För mer information:

Harry Goldman, VD, mobil 070-661 04 54
Mats Evergren, Event- och marknadschef, 070-814 44 04

Om NyföretagarCentrum Sverige

NyföretagarCentrum är Sveriges ledande kraft för nyföretagande. Verksamheten finns i mer än 200 kommuner. 2018 fick 16 000 personer kostnadsfri, konfidentiell och affärsmässig rådgivning. 6 500 företag startades. Efter tre år är 84 procent av företagen aktiva; under en procent har gått i konkurs. Detta gör verksamheten unikt framgångsrik. Verksamheten är i huvudsak näringslivsfinansierad. Bakom NyföretagarCentrum står Stiftelsen Svenska Jobs and Society.

Harry Goldman
Harry Goldman