2021-08-27 12:50Pressmeddelande

Upptäck Bastuträsk som satsar framåt

Familj som cyklar i Bastuträsk. Mamma och pappa på cyklar, barn i cykelkärra. Värdshuset i bakgrunden. Familj som cyklar i Bastuträsk.

I Bastuträsk har man tagit fasta på att det kommer att finnas möjligheter för orten. Det arbetas på flera fronter för att synliggöra och få fler att upptäcka Bastuträsk.

Det pågår arbete för att kunna välkomna fler invånare som söker nya livsmiljöer med närhet till Skellefteå. Under våren har en arbetsgrupp bildats i Bastuträsk där företag, föreningsliv och kommun tillsammans jobbar med inflyttning i Bastuträsk. Gruppen har inventerat vilka förutsättningar som finns för inflyttning och gjort prioriteringar bland alla förslag till aktiviteter som kommit fram.

Arbetsgruppen i Bastuträsk kommer nu att ta fram ett erbjudande till personer som rekryteras till olika företag i Skellefteå. Bastuträsk ligger på ett rimligt pendlingsavstånd och skolan har plats för fler elever så barnfamiljer finns givetvis på önskelistan.

10 tomter för nybyggnation har identifierats. Nu kommer arbetsgruppen att ta fram färdiga prisförslag på bostäder på de här tomterna och en visualisering av hur det skulle kunna se ut.

Pendlingsmöjligheterna är viktiga. En annan arbetsgrupp har lämnat in en ansökan om finansiering från Vinnova för att finansiera förarbete för en tågpendel på sträckan Jörn – Bastuträsk – Skellefteå – Skelleftehamn. Beslut tas i slutet av september. Kan tågpendeln förverkligas kommer pendlingstiden att kunna kortas avsevärt jämfört med idag.

I helgen duggar dessutom aktiviteterna tätt. Under lördagen är det dags för Se och upplev Bastuträsk, för tredje gången i år. Nio företag och föreningar har öppet hus en lördag varje månad under juni till november. På söndag är det invigning av den nya aktivitetsparken där det finns utegym, lekpark och discgolf. Sam Venngren, kommunfullmäktiges ordförande, håller invigningstalet.

Läs mer om Se och upplev Bastuträsk här: https://handelsplatsnorsjo.se/event/bastutrask-upptack-och-upplev-i-helgen/

Läs mer om invigningen här: https://www.norsjo.se/aktuellt/invigning-av-aktivitetsparken-i-bastutrask/

Om Norsjö kommun

Norsjöbygden, en plats som andas framåtanda, drivkraft och utveckling mitt i Västerbottens inland, med närhet till både kust och fjäll. Här bor du familjevänligt, bra och billigt, har tillgång till en rik fritid och bra skolor. Föreningslivet bjuder på ett brett utbud av aktiviteter och här möter du mängder av engagerade eldsjälar. Att bo och verka i Norsjöbygden ger dig möjligheten att ha ett utvecklande arbete samtidigt som du har tid och resurser över till familj, vänner och intressen. Vi brukar skryta om att här har vi världen bästa vardag!

Beatriz Axelsson
Tillväxtchef