2020-11-26 11:51Pressmeddelande

Norsjö kommun, vald till årets kommun 2020!

6 glada personer. På bilden: kommunstyrelsens ordförande Mikael Lindfors, kommunchef Eleonore Hedman, tillväxtchef Beatriz Axelsson, processledare Martine Westerlund, utvecklingsstrateg Ingrid Ejderud Nygren och näringslivsutvecklare Mari Johansson.

Hela Sverige ska leva har utsett Norsjö till Årets kommun 2020 för deras arbete med att skapa ”Världens Bästa Vardag” – ett omfattande lokalt utvecklingsarbete där en ny vision för Norsjöbygdens medborgare formats tillsammans.

I detta arbete har över 20 procent av kommunens befolkning deltagit. Kommunen har påbörjat bildandet av ett bygderåd och genomför samverkansmöten. En serviceplan är framtagen och man har medborgarmedverkan i översiktsplanen. Man jobbar också aktivt med inflyttning.
Kommunen har också varit nominerad till andra priser som Årets Kvalitetskommun 2019 och Innovation in Politics Awards 2019 – men nu är det dags för det finaste pris man kan få: Årets kommun.

– Vi är jättestolta över utmärkelsen. Vi har varit ett jättebra team här på kommunen och det känns verkligen som att ”Teamwork makes the dream work”. Vi vet att vi gör skillnad och att folk är glada över allt som händer, säger Martine Westerlund.

Martine är processledare på Norsjö kommun sedan 2018 och arbetar med Framtidsprogrammet, som initierats av kommunen för att hitta en bra väg framåt för kommunen.

En samverkansplattform skapades och alla Norsjöbor bjöds in till stormöten för att prata om vad som påverkar deras vardag och vad det är som kan göras bättre.

Var femte invånare deltog i arbetet som resulterade i en ny vision för kommunen: ”Världens bästa vardag”. Resultatet från mötena blev sex fokusområden som kommunen nu arbetar utefter.

Utmärkelsen delas ut idag, på Hela Sverige ska levas höstmöte den 26 november 2020.

Utmärkelsen Årets lokala utvecklingsgrupp har delats ut sedan 1986. Sedan 1993 står Hela Sverige ska leva bakom utmärkelsen. I utmärkelsekommittén finns Staffan Bond, före detta verksamhetschef för Hela Sverige ska leva, Samantha Ohlanders, Unga på Landsbygden och Terese Bengard, verksamhetschef Hela Sverige ska leva.

Kontakt:

Terese Bengard, verksamhetschef Hela Sverige ska leva, tfn 010-489 13 56.
Mikael Lindfors, ordförande kommunstyrelsen, tfn 0918-141 17.
Eleonore Hedman, kommunchef, tfn 0918-141 18.
Karin Wenström, kommunikatör Hela Sverige ska leva, tfn 0732-44 95 64.

Om Norsjö kommun

Norsjöbygden, en plats som andas framåtanda, drivkraft och utveckling mitt i Västerbottens inland, med närhet till både kust och fjäll. Här bor du familjevänligt, bra och billigt, har tillgång till en rik fritid och bra skolor. Föreningslivet bjuder på ett brett utbud av aktiviteter och här möter du mängder av engagerade eldsjälar. Att bo och verka i Norsjöbygden ger dig möjligheten att ha ett utvecklande arbete samtidigt som du har tid och resurser över till familj, vänner och intressen. Vi brukar skryta om att här har vi världen bästa vardag!

Eleonore Hedman
Kommunchef