2020-12-16 11:40Pressmeddelande

Norsjö kommun trea i Bästa Tillväxt 2020 i Västerbottens län

Varje år delar kreditupplysningsföretaget Syna ut pris till de kommuner som har bäst tillväxt i varje län. Bästa Tillväxt bygger på fakta. Det innebär att Syna granskar siffror från företagens bokslut, vilket ger information om hur det faktiskt har gått för näringslivet i Sveriges kommuner.

Norsjö kommun valde att gratulera de nio företagen i Norsjö kommun genom en digital träff.

– Jag slås framförallt av bredden på vårt företagande. Bland de nio företagen finns flera branscher representerade. Ni företag har uppfyllt alla kriterier och därför är Norsjö kommun på tredje plats. Ett stort grattis till er, säger kommunstyrelsens ordförande Mikael Lindfors.

Alla aktiebolag i kommunen som har ökat sin omsättning, nyanställt eller gått med vinst har bidragit till Norsjös placering. I kommunen finns nio företag som utmärker sig genom att uppfylla samtliga tre kriterier: Lundquists Såg & Hyvleri AB, JP Gräv AB, TWT Kran AB, Yngve Larsson Åkeri AB, Tallhedens Åkeri AB, MANO Skog AB, Konsultom AB, Nutrition Data Sweden AB och Nordic Eco Care AB

– Vi har stabila och utvecklingsbenägna företag. Det här är så otroligt roligt, säger tillväxtchef Beatriz Axelsson.

Samtliga företag som var med på den digitala träffen fick chans att presentera sig. Katarina Holm Johansson, som driver företaget Nutrition Data, berättar att dataprogrammet används av bland annat dietister, kostrådgivare och personliga tränare.

– Målet med mitt företag är inte att anställa fler utan jag vill hellre anlita andra småföretagare så att vi kan hjälpa varandra. Just nu håller vi på att bygga en ny app och har gjort stora investeringar, säger Katarina Holm Johansson.

TWT Kran har mobilkranar och utför lyft- och montagetjänster samt specialtransporter med lastbil.

– Det är en väldig fart på utvecklingen här i Västerbotten och det gör att det går bra även för oss. Ju större projekt desto mer kran- och lyfthjälp behöver de, säger William Westermark.

Fakta Bästa Tillväxt:

Priset Bästa Tillväxt tilldelas sedan 2007 den kommun i varje län där företagen har bäst tillväxt. Priset delas ut årligen av kreditupplysningsföretaget Syna, som granskar bokslut från samtliga svenska aktiebolag för att utse vinnarna. Utmärkelsen går till den kommun som har störst andel företag som nyanställer, ökar sin omsättning och går med vinst.

Synas tillväxtindex premierar en stabil utveckling i näringslivet och lyfter fram kommuner där många företag växer.

Tre värden mäts:

• Andelen företag som har en omsättningsökning över fem procent mellan de två senaste årsredo­visningarna.
  • Andelen företag som ökat antalet anställda mellan de två senaste årsredovisningarna.
  • Andelen företag som går med vinst enligt senaste årsredovisningen.

Om Norsjö kommun

Norsjöbygden, en plats som andas framåtanda, drivkraft och utveckling mitt i Västerbottens inland, med närhet till både kust och fjäll. Här bor du familjevänligt, bra och billigt, har tillgång till en rik fritid och bra skolor. Föreningslivet bjuder på ett brett utbud av aktiviteter och här möter du mängder av engagerade eldsjälar. Att bo och verka i Norsjöbygden ger dig möjligheten att ha ett utvecklande arbete samtidigt som du har tid och resurser över till familj, vänner och intressen. Vi brukar skryta om att här har vi världen bästa vardag!

Beatriz Axelsson
Tillväxtchef