2020-09-23 13:09Pressmeddelande

Norsjö kommun har en stabil utveckling

Två personer, en man och en kvinna, som pratar med varandra. Mannen har orange keps, svarta kläder och lutar sig mot en cykel. Kvinnan har solglasögon och svarta kläder. Norsjö kommun ligger på plats 145 i Svenskt näringslivs årliga ranking. Foto: www.ricke.se

Varje år mäter Svenskt näringsliv företagsklimatet i Sveriges kommuner. Det görs genom att det skickas ut en enkät till företagen i kommunerna. Företagarna får utifrån sina egna preferenser ange hur bra de upplever att företagsklimatet i kommunen är. Norsjö kommun ligger på plats 145 av 290 kommuner, det är samma resultat som 2019. Bland Sveriges 40 landsbygdskommuner ligger Norsjö kommun på en 11:e plats.

- Tack alla företag som svarar på Svenskt näringslivs enkät, det ger oss ett bra verktyg när vi ska jobba för förbättrat näringslivsklimat i norsjöbygden. Rankingen har nu kommit och Norsjö har samma ranking som 2019 och vi ligger på sjätte plats i Västerbotten, vi har en stabil utveckling över en femårsperiod och vi jobbar för ständiga förbättringar. Samarbetet med företagsföreningarna är ovärderligt och vi ser framemot fortsatt bra samarbete både lokalt och med Region 10 näringsliv, säger Beatriz Axelsson, tillväxtchef i Norsjö kommun.

Här kan du läsa mer och se rankingen för Västerbottens samtliga kommuner: https://www.foretagsklimat.se/vasterbottens_lan?sort=2020

Om Norsjö kommun

Norsjöbygden, en plats som andas framåtanda, drivkraft och utveckling mitt i Västerbottens inland, med närhet till både kust och fjäll. Här bor du familjevänligt, bra och billigt, har tillgång till en rik fritid och bra skolor. Föreningslivet bjuder på ett brett utbud av aktiviteter och här möter du mängder av engagerade eldsjälar. Att bo och verka i Norsjöbygden ger dig möjligheten att ha ett utvecklande arbete samtidigt som du har tid och resurser över till familj, vänner och intressen. Vi brukar skryta om att här har vi världen bästa vardag!

Beatriz Axelsson
Tillväxtchef