2021-03-16 14:03Pressmeddelande

Ingen flytt av årskurs 4 och 5 från Bastuträsk skola till Norsjöskolan

Idag hade kommunstyrelsen i Norsjö sammanträde. Ett av ärendena handlade om en eventuell flytt av årskurs 4 och årskurs 5 från Bastuträsk skola till Norsjöskolan. Kommunstyrelsen är inte beredda att göra den förändringen i dagsläget.

Kommunstyrelsen beslutade att ge verksamhetschef Camilla Hedlund i uppdrag att återkomma med en åtgärdsplan för att öka måluppfyllelsen i Bastuträsk skola. Förutsättningen är att årskurs 4 och årskurs 5 är kvar i Bastuträsk. Dessutom får kommunchef Eleonore Hedman i uppdrag att tillsammans med lokala samhällsaktörer påbörja ett projekt för att stimulera inflyttning till Bastuträskområdet utifrån den stora expansion som sker i Skellefteå. Återrapportering sker vid kommunstyrelsens nästa sammanträde.

Om Norsjö kommun

Norsjöbygden, en plats som andas framåtanda, drivkraft och utveckling mitt i Västerbottens inland, med närhet till både kust och fjäll. Här bor du familjevänligt, bra och billigt, har tillgång till en rik fritid och bra skolor. Föreningslivet bjuder på ett brett utbud av aktiviteter och här möter du mängder av engagerade eldsjälar. Att bo och verka i Norsjöbygden ger dig möjligheten att ha ett utvecklande arbete samtidigt som du har tid och resurser över till familj, vänner och intressen. Vi brukar skryta om att här har vi världen bästa vardag!

Mikael Lindfors
Kommunstyrelsens ordförande