2023-11-30 11:00Pressmeddelande

Ny vd klar för Norrlandsoperan

Helle Solberg

Nu står det klart att Helle Solberg tar över som vd för Norrlandsoperan. Helle Solberg kommer från Kungliga Operan där hon arbetat som orkesterchef sedan 2015. Hon tillträder som vd för Norrlandsoperan den 1 maj 2024.

Sedan nyheten om vd-rollens blivande vakans blev officiell i augusti 2023 har en omfattande rekryteringsprocess med omkring 30 sökande genomförts. Nu står det klart att Norrlandsoperans styrelse enhetligt rekryterat Helle Solberg som ny vd för Norrlandsoperan.

– Vi är nu väldigt tacksamma och glada över att kunna meddela att det blir Helle Solberg som tar över som vd för Norrlandsoperan. Med sin mångåriga chefserfarenhet inom musik och opera och sitt stora kontaktnät både inom Sverige och internationellt så är hon perfekt för att ta Norrlandsoperan framåt och ytterligare stärka vår position som Sveriges modigaste operahus, säger Malin Malm, Norrlandsoperans styrelseordförande.

Helle Solberg har gedigna erfarenheter som bland annat kompositör, musiklärare, producent och sedermera i roller som konstnärlig ledare med personalansvar på Musik i Syd mellan 2005-2010, verksamhetschef/musik- och orkesterchef för Smålands Musik och Teater mellan 2010-2015 och senast som orkesterchef för Kungliga Hovkapellet på Kungliga Operan från 2015 fram till idag.

I sin roll på Kungliga Operan hade Solberg budgetansvar, konstnärligt ansvar och personalansvar för 112 anställda. Inom det ansvaret innefattades arbetsmiljö, konstnärlig utveckling, anställning av musiker och dirigenter till Operans sceniska produktioner och konserter, samt ansvar för Hovkapellets konsertplanering. Nu ser hon fram emot att ta sin kompetens och erfarenheter norrut.

– Med sin konstnärliga bredd och höga kvalitet är Norrlandsoperan en spännande organisation som jag ser fram emot att bli en del av. Det ska bli väldigt roligt att få träffa alla medarbetare samt att lära känna publiken i Umeå och hela regionen. Jag ser med stor glädje fram emot mitt nya uppdrag, säger Helle Solberg.

Utöver att också vara en aktiv föredragshållare har hon haft ett antal uppdrag som styrelseledamot i Jeunesse Musicales, Svensk Scenkonst och Gehrmans Förlag AB sedan 2013, och är för närvarande styrelseledamot i Rosenborgsstiftelsen/Förvaltningsbolaget för Gehrmans förlag AB. Sedan 2012 är hon även medlem i Svensk Scenkonsts förhandlingsdelegation.

Helle Solberg tillträder den 1 maj 2024 och tar då över rollen efter Erik Mikael Karlsson som klev på som vd för Norrlandsoperan den 1 september 2020.

För mer information, vänligen kontakta:

Malin Malm, styrelseordförande för Norrlandsoperan
malin.malm@norrlandsoperan.se

Om Norrlandsoperan

Norrlandsoperan grundades 1974 som en liten operaensemble och har under åren utvecklats till Sveriges viktigaste och största scenkonsthus med regionalt uppdrag. Genom opera, musik, dans, nutida konst och egen symfoniorkester ska Norrlandsoperan fördjupa och utveckla det nya och nyskapande för att bli Sveriges ledande spelplats för nyskapande scenkonst. Norrlandsoperan ska stå för det nya, det oupptäckta och det innovativa och vara scenkonsthuset som speglar samtiden och påverkar framtiden. Norrlandsoperan har fyra salonger samt egna tillverkande verkstäder och ateljéer, administrativa avdelningar samt ett eget biljettkontor. Elektra är Norrlandsoperans bistro, bar och matsal. På Norrlandsoperan arbetar ca 130 fast anställda personer och årligen genomför vi ca 500-600 produktioner av olika slag.

Benjamin Brodin
Marknadsförare