2024-04-24 05:30Pressmeddelande

Ny HR-chef och orkesterchef till Norrlandsoperan

Lisen HagbergLisen Hagberg blir ny HR-chef på Norrlandsoperan och tillträder tjänsten den 3 maj.

Nu står det klart att Lisen Hagberg blir ny HR-chef och Anna Sjödin blir ny orkesterchef på Norrlandsoperan i Umeå. Lisen Hagberg har gedigen erfarenhet att jobba med HR-frågor och tillträder tjänsten den 3 maj. Anna Sjödin är klassiskt skolad musiker med lång erfarenhet av att leda stora personalgrupper och kliver på rollen som orkesterchef i månadsskiftet augusti-september.

– Jag är otroligt glad att kunna välkomna Lisen Hagberg som ny HR-chef. Lisen har bred kompetens, ett gediget intresse för musik och stor vana att stötta såväl chefer som anställda i olika HR-frågor, säger Helle Solberg, tillträdande vd på Norrlandsoperan.

Lisen Hagberg är utbildad personalvetare och har jobbat med HR-frågor i 16 år, som konsultchef på olika bemanningsföretag, som HR-generalist på Samhall Västerbotten och närmast som HR Business Partner på NCC.

– Norrlandsoperan känns helt rätt. Jag trivs med att jobba både strategiskt och operativt med HR-frågor. En bonus är att jag även är utbildad inom musik med violin som huvudinstrument, säger Lisen Hagberg, tillträdande HR-chef på Norrlandsoperan.

Anna Sjödin är en klassisk skolad trombonist från bland annat Kungliga musikhögskolan och har under många år frilansat i olika orkestrar, exempelvis Norrlandsoperans Symfoniorkester. Därefter har hon vidareutbildat sig inom ledarskap och arbetat som chef inom kriminalvården i drygt tio år, vilket har inneburit ansvar för stora personalgrupper.

– Vi är väldigt tacksamma och glada över att kunna meddela att Anna Sjödin blir Norrlandsoperans nya orkesterchef. Det är en svår process att hitta rätt person för denna viktiga roll. Anna har helt rätt kompetens för att leda Norrlandsoperans största personalgrupp – vår symfoniorkester med 47 musiker, säger Helle Solberg, tillträdande vd på Norrlandsoperan.

Anna Sjödin börjar på Norrlandsoperan den 13 maj och kliver på rollen som orkesterchef i månadsskiftet augusti-september, i samband med att nuvarande orkesterchef Stefan Holmström går i pension.

– Det är ett roligt och utmanande uppdrag som jag verkligen ser fram mot, säger Anna Sjödin, tillträdande orkesterchef på Norrlandsoperan.

Helle Solberg tillträder som vd för Norrlandsoperan den 1 maj 2024. Solberg kommer från Kungliga Operan där hon arbetat som orkesterchef sedan 2015.

Om Norrlandsoperan

Norrlandsoperan finns till för att ge rum åt modigare scenkonst och ett modigare samhälle. Vi erbjuder nyskapande föreställningar och ett laboratorium där kultur, näringsliv och civilsamhälle möts. Vår vision är att vara en plats där framtid skapas av många och många olika.

Norrlandsoperan har en symfoniorkester och fyra salonger samt egna tillverkande verkstäder och ateljéer, administrativa avdelningar samt biljettkontor. På Norrlandsoperan arbetar ca 100 fast anställda och årligen genomförs ca 500-600 produktioner av olika slag i huset och regionen.

Ulrika Mannberg
Kommunikations- och marknadschef