2022-03-02 06:01Pressmeddelande

Norrlandsoperan och Yamaha ingår samarbete

Norrlandsoperan i Umeå och Yamaha Music Instruments har inlett ett samarbete som kommer att resultera i nyskriven musik för Norrlandsoperans symfoniorkester, opera och barnföreställningar.

Samarbetet mellan Norrlandsoperan och Yamaha löper under tre och ett halvt år och de första konstnärliga resultaten kommer att presenteras säsongen 2023/2024. I samarbetet kommer Norrlandsoperan bl a att beställa och framföra musik som är specialskriven för Yamahas helt unika instrument bl a den avancerade digitala flygeln Disklavier.

Norrlandsoperan har redan beställt musik av tonsättarna Daniel Nelson och Maria W Horn för Yamaha Disklavier. Urpremiärerna för dessa verk planeras säsongerna 2023/2024 och 2024/2025.

– Norrlandsoperan inleder nu ett samarbete med Yamaha – ett internationellt företag och en av världens främsta och största tillverkare av musikinstrument som i likhet med Norrlandsoperan omfamnar innovation och hög kvalitet. Yamaha är ett företag som är världsledande tekniskt och kvalitetsmässigt och som alltid flyttat fram positionerna för vad ett musikinstrument kan göra. Det gör dem till en intressant partner för Norrlandsoperan som har en vision om att vara den ledande spelplatsen för nyskapande scenkonst, säger Erik Mikael Karlsson, vd för Norrlandsoperan.

Disklavier är en akustisk flygel utrustad med avancerad elektronik och sensorer som bl a gör det självspelande och där flygeln kan skicka digitala signaler för att kontrollera annan musikalisk eller audiovisuell utrustning.  Det är en helt självstyrande enhet som med avancerad mekanik gör att pedalerna och tangenterna kan röra sig utan att någon pianist är på plats. Självklart går det även för en pianist att spela på flygeln, spela in egna stycken och ackompanjera andra musiker.

– För första gången i Norden beställs musik speciellt för Disklavier , det är oerhört spännande för oss, säger Mats Udd senior director, Yamaha Music Instruments.

I samarbetet ingår även andra digitala pianos, synthesizers samt Yamahas Silent Series. De ”tysta” instrumenten är en kombination av traditionella instruments tillverkningstekniker med elektronisk teknologi. Instrumenten som finns representerade inom serien är; piano, blåsinstrument, trummor, och stränginstrument. Den stora skillnaden är att musikern med hjälp av ett ”tyst” instrument kan minska instrumentets yttre ljud helt och hållet samtidigt som hen själv hör det exakta ljudet genom egna hörlurar. Möjligheten till inspelning gör dem till ett komplement till akustiska instrument.

Under första halvåret 2022 börjar Norrlandsoperan arbeta med instrumenten från Yamaha.

Om Norrlandsoperan

Norrlandsoperan grundades 1974 som en liten operaensemble och har under åren utvecklats till Sveriges viktigaste och största scenkonsthus med regionalt uppdrag. Genom opera, musik, dans, nutida konst och egen symfoniorkester ska Norrlandsoperan fördjupa och utveckla det nya och nyskapande för att bli Sveriges ledande spelplats för nyskapande scenkonst. Norrlandsoperan ska stå för det nya, det oupptäckta och det innovativa och vara scenkonsthuset som speglar samtiden och påverkar framtiden. Norrlandsoperan har fyra salonger samt egna tillverkande verkstäder och ateljéer, administrativa avdelningar samt ett eget biljettkontor. Elektra är Norrlandsoperans bistro, bar och matsal. På Norrlandsoperan arbetar ca 130 fast anställda personer och årligen genomför vi ca 500-600 produktioner av olika slag.

Erik-Mikael Karlsson
Erik-Mikael Karlsson