2014-11-05 10:00Pressmeddelande

Multimedial hyllning till vatten avslutar säsongen i Vita kuben

null

Höstens sista utställning i Vita Kuben One water – Many rivers, är en filmad hyllning till vatten, av konstnärerna Björnola Lind och Torkel Lundberg. Vernissage sker i den för tillfället spegelblanka Vita Kuben på NorrlandsOperan nu på fredag 7.11 kl 16.00.

Utställningen tar sin utgångspunkt i två floder, Narmadafloden i Indien och Ångermanälven i Sverige. Hos respektive lands urbefolkning - samer och gond – heter floderna Maa Reva och Jeannoä, vilket kan tolkas som Moderfloden, den Stora älven eller Jungfrufloden.

– Dessa båda vattendrag är de hårdast dämda i respektive land. Narmadafloden och Ångermanälven har dessutom båda kopplingar till samma multinationella kemiföretag, vars kemikalier orsakar höga dioxinhalter i Bottenhavet, berättar Björnola Lind.

– One water – Many rivers är vår berättelse om de goda krafterna på jorden som arbetar för att hedra vatten men också om hoten runt vår planet de som påverkar vår tillgång till den livsviktiga källan, säger Torkel Lundberg.

Utställningen består av 6 st 10 min långa filmer som visas inne i Vita Kuben. Utanför visas också en 25 min lång film på skärm. Utställningen pågår till 6 december.

OM KONSTNÄRERNA:
Björnola Lind - Född i Ånäset/Västerbotten. Utbildad på Konstfack 1985-90.
Arbetar med film, ljud, performance som primära medier. Medlem i konstnärsgruppen Norra Orienten. Driver även en performancescen i Västernorrland inrymd i en fd oljecistern. Han har arbetat med olika ursprungsbefolkningar genom åren och är adopterad av aboriginer i Australien.

Torkel Lundberg - Filmare och viltinventerare. Har i olika konstellationer gjort och medverkat i produktionen av ett 20-tal filmer för SVT och YLE. Filmerna handlar om balans och förhållande mellan djur/natur/kultur. Han har arbetat med indianfolk i Brasilien och Peru - både som filmare/journalist och som stöd i dessa folks kamp för sina landrättigheter.

Tillsammans har de även gjort filmerna Röda älgar och Den helige i päls. Två filmer i en triptyk gjorda för SVT som baseras på samiska ursprungsmyter. Den tredje Renarnas rådare är i uppstartsfas.

Läs mer: www.norrlandsoperan.se

NorrlandsOperan är ett scenkonsthus i Umeå som rymmer egen symfoniorkester,
opera, dans, musik och konst samt egna verkstäder och ateljéer. I verksamheten
ingår också festivalerna MADE och Umeå Jazzfestival samt turnéer och samarbeten
på olika håll i regionen, nationellt och internationellt. NorrlandsOperan är stolt medskapare i programmet för kulturhuvudstadsåret Umeå2014.

Om Norrlandsoperan

Norrlandsoperan grundades 1974. Under åren har vi utvecklats från en regional operaensemble till ett scenkonsthus med regionalt uppdrag och mycket bred verksamhet. I Norrlandsoperan ingår symfoniorkestern och avdelningar för opera, dans, musik samt Vita kuben, vårt rum för samtida konst. Vi har egna tillverkande verkstäder och ateljéer samt ett eget biljettkontor.

Britta Amft
Producent operaavdelningen