2020-10-26 14:54Pressmeddelande

Miltals brinnande tråd skapar rum för eftertanke

Foto: ©Lukasz MichalakFoto: ©Lukasz Michalak

Trettio timmar tar det att knyta den sjuttio kilometer långa bomullstråd som i varje föreställning brinner i ett precist mönster under André Uerbas föreställning Burn time, som går upp på Norrlandsoperan med elever från Midgårdsskolan 12, 13 och 14 november.

– Förarbetet inför varje föreställnng är enormt tidskrävande, berättar Peter Sténs, dansproducent på Norrlandsoperan. Vi är många som hjälps åt att knyta tråden i ett precist mönster som sedan tänds av artisterna på scen, för att bli en del av föreställningen.

Meditativt som sprider ljus

Det är tusentals ljus som tänds under de tre föreställningarna av Burn time. André Uerbas scenskapelse är som en tidsbegränsad installation på gränsen till skulptur och arkitektur, med en i det närmaste meditativ koreografi där känslan av gemenskap mitt i nuet är tydlig.

– Burn Time är en upplevelse som sprider ljus och en känsla av gemenskap i en tid där vi behöver det som mest, berättar Birgit Berndt, danschef på Norrlanoperan.

– Publiken kommer sitta väl utspridda uppe på Stora scenen för skapa ett så personligt möte med föreställningen som möjligt. Tillsammans, men på säkert avstånd, omfamnas publiken av ljuset, fortsätter Peter Sténs.

Möjlighet för media att bevaka förarbetet finns till exempel 11 september kl 10-17 – när tråden knyts första gången, eller i samband med genrep samma dag, kl 19. Midgårdsskolans elever anländer till Norrlandsoperan 11 september kl 17. Koreograf André Uerba finns i Umeå fr o m v 45.

För  bevakning, förhandsintervjuer eller recensionsbiljetter kontakta malin.lindberg@norrlandsoperan.se.

André Uerba

Född 1983 i Portugal, är bildkonstnär, artist och kreatör. Han koreograferar både samarbeten och soloverk – allt i gränslandet mellan performance och visuell konst. Uerba växte upp i en förort till Lissabon och har bott i Berlin sedan 2013. I Lissabon studerade han grafisk design vid gymnasiet António Arroio, teater vid Escola Superior de Teatro e Cinema och Fotografi på Ar.Co, där han 2010/2011 tilldelades ett stipendium. 2011 deltog han i Encontros Rumo, för unga koreografer med Vera Mantero som mentor. 2013 började Uerba en magisterexamen i dans och författarskap vid HZT i Berlin, och samma år fick han ett Young Creator-bidrag från Centro Nacional de Cultura (PT) för att utveckla sitt verk Terrarium.

Om Norrlandsoperan

Norrlandsoperan grundades 1974. Under åren har vi utvecklats från en regional operaensemble till ett scenkonsthus med regionalt uppdrag och mycket bred verksamhet. I Norrlandsoperan ingår symfoniorkestern och avdelningar för opera, dans, musik samt Vita kuben, vårt rum för samtida konst. Vi har egna tillverkande verkstäder och ateljéer samt ett eget biljettkontor.

Birgit Berndt
Danschef