2021-04-26 06:31Pressmeddelande

Maya Rose Arctaedius spelar på Norrlandsoperan

Maya Arctaedius från Umeå, känd från bland annat tv-programmet Idol, tog under våren hem Norrlandsoperans Up North stipendium på 20 000 kronor. Nu har hon skrivit tre nya låtar under artistnamnet Maya Rose, och på torsdag 28 april sätts dessa samman till en konsertupplevelse som filmas på Norrlandsoperan för att släppas i digitala kanaler i början av juni.

Konserten In full bloom handlar precis som namnet antyder, om att blomma ut som person. Att växa upp och in i sig själv. Att våga visa sina sanna färger, acceptera och uttrycka sina inre känslor och att älska sig själv fullt ut.

– Under min uppväxt var jag alltid annorlunda, berättar Maya Rose, att jag inte passade in i skönhetsnormer, vithetsnormen eller samhällets skönhetsideal ledde till hat och mobbning. Jag var tvungen att påbörja en resa mot självkärlek och tvärtom lära mig att omfamna allt som gör mig unik.

Med hjälp av stipendiet från Norrlandsoperan sätts nu de nya låtarna samman till en digital konsertupplevelse, iscensatt med flera element som ljus, rök, växtlighet och inte minst – spoken word.

– Det kommer bli så mycket mer än en konsert, understryker Maya Rose. Den här poetiska texten som jag skrivit är till exempel en del av hela konsertupplevelsen, vilket är viktigt eftersom jag vill förmedla något extra med min musik. Jag vill att den på ett djupare plan ska inspirera andra unga att våga vara sig själva, oavsett kön, sexuell läggning, etnicitet och utseende. Förhoppningsvis väcks publikens tankar genom mitt spoken word som är invävt mellan låtarna.

Maya Rose har hittat en styrka och trygghet i sig själv som person och artist, men också i sitt eget sound och ser nu fram emot att dela det med världen.

– Det har varit en utmaning att få klart allt och jag är så glad och tacksam över all hjälp med att producera musiken, samarbetet med Norrlandsoperan och filmbolaget Mvuanda filmproduktion, som filmar konserten. Förverkligandet av det här kommer bli något av en emotionell whiplash på Norrlandsoperan!

Fakta Maya Rose

Svensk-amerikanska Maya Rose är en genreöverskridande up and coming artist uppväxt i norra Sverige. Med hennes unika röst, kraftfulla budskap och moderna sound så når hon ut till varje hörn från pop till r&b. Hon skapar ett nytt ljud som blandar samtida r&b, gospel, soul, jazz, ljuddesign och rap och bjuder in publiken till sin värld.

Som låtskrivare, producent och artist har Maya Rose tävlat i flera talangshower både som sångare och låtskrivare. 2018 och 2019 tävlade hon i P4 Nästa. 2018 vann hon P4 Nästa Västerbotten, året efter att hon var en av finalisterna. 2020 tävlade Maya Rose i Svenska IDOL och sjöng sig till topp 11 med ett budskap om självkärlek och girlpower.

För mer information, önskemål om intervjuer med Maya Rose på Norrlandsoperan, foto/film kontakta Josefin Löfgren, projektledare på Norrlandsoperan: josefin.lofgren@norrlandsoperan.se, 073 078 19 60

Om Norrlandsoperan

Norrlandsoperan grundades 1974. Under åren har vi utvecklats från en regional operaensemble till ett scenkonsthus med regionalt uppdrag och mycket bred verksamhet. I Norrlandsoperan ingår symfoniorkestern och avdelningar för opera, dans, musik samt Vita kuben, vårt rum för samtida konst. Vi har egna tillverkande verkstäder och ateljéer samt ett eget biljettkontor.

Relaterad media