2024-04-25 10:00Pressmeddelande

Attitudes: 6 nya street dance-produktioner går på Europaturné

Attitudes, ett unikt internationellt nätverk inom street dance-fältet* samproducerar med koreografer och kollektiv från Sverige, Frankrike, Danmark, Nederländerna, Tyskland och Spanien.Attitudes: 6 nya street dance-produktioner går på Europaturné. De första har premiär i Hamburg i oktober och i maj 2025 har övriga tre föreställningar premiär i Sverige på Norrlandsoperan i Umeå.

Attitudes, ett unikt internationellt nätverk inom street dance-fältet* samproducerar med koreografer och kollektiv från Sverige, Frankrike, Danmark, Nederländerna, Tyskland och Spanien. Nu presenterar Attitudes 6 nya street dance-produktioner som går på Europaturné.

Attitudes samarbetspartners inklusive Norrlandsoperan (SE), CCNRB (FR), Dansekapellet (DK), HOP Festival (ES), Kampnagel (DE) och Summer Dance Forever (NL), bjuder in sex lovande kollektiv/koreografer till att skapa verk för en scen eller alternativa platser, och därigenom möta den Europeiska publiken. Ett av de inbjudna danskollektiven är sverigebaserade Majeko.

Attitudes föreställningar och samproduktioner presenteras i form av två ”triple bills”, där de första tre föreställningarna har premiär på Kampnagel i Hamburg den 19 oktober 2024, vilket markerar starten på en Europaturné. Den 10 maj 2025 har övriga tre föreställningar premiär i Sverige på Norrlandsoperan i Umeå med efterföljande turné.

Dansproduktionerna kommer att visa en stor variation av former och stilar, inklusive solon, duetter och trios som omfattar hiphop, popping, breaking, ballroom och olika funkstilar. De utvalda konstnärerna för detta projekt är följande:

Triple bill #1: Ibrah Silas Jackson (NL) / Camilla Siddu (DK) / Black Pearl (DE) / Premiär 19 oktober 2024 på Kampnagel, Hamburg (DE).

Triple bill #2: Kaê Brown Carvalho & Jerson Diasonama (FR) / Majeko (SE) / Iron Skulls (ES) Premiär 10 maj 2025 under Up North på Norrlandsoperan, Umeå (SE). För den svenska delen av turnén samarbetar Norrlandsoperan med Dansnät Sverige och Malmö Dance Week.

Majeko är ett sverigebaserat danskollektiv som inkluderar dansarna Kaide Gonzalez, Ida ”Inxi” Holmlund och Marcus Larsson. Från triumfer på internationella battlescenen till fängslande framträdanden, förkroppsligar de excellence inom street dance. Deras gemensamma mål är att använda sina kunskaper och erfarenheter för att främja tillväxten av street dance i Sverige.

Genom dessa produktioner får koreograferna/kollektiven möjligheter att hitta och skapa samarbeten med potentiella samarbetspartners och får även visa upp sina verk för en internationell publik. Men Attitudes handlar om mer än bara föreställningar - det handlar om att bygga broar och riva murar. Genom att aktivt främja mångfald och inkludering i sin infrastruktur och sina aktiviteter strävar Attitudes efter att skapa ett mer rättvist och levande konstnärligt ekosystem för alla.

– Attitudes är ett spännande exempel på samarbeten, där danscommunity och projektpartners från olika delar av Europa förenas för att lära av varandra. Streetdance-fältet har många starka aktörer i Sverige och vi är glada att kunna dela resurser genom Attitudes-projektet med flera som t ex Gatuverket, Hiphop Revolution och Malmö Dance Week. Vi på Norrlandsoperan är stolta över att vara en del av detta nätverk och ser fram emot att tillsammans lyfta och stärka street dance-fältet, säger Birgit Berndt, danschef på Norrlandsoperan.

*Inom Attitudes-projektet inkluderar street dance en bred skala av stilar så som som breaking, locking, popping, krumping etc. liksom klubbstilar som waacking, housedans och ballroom.

För mer information om Attitudes och kommande evenemang, besök attitudeshiphopdance.eu eller partnerprojektets hemsida

Attitudes är medfinansierat av Europeiska unionen 🇪🇺

Finansieras av Europeiska unionen. De synpunkter och åsikter som uttrycks är endast upphovsmannens och utgör inte Europeiska unionens eller Europeiska genomförandeorganet för utbildning och kulturs (EACEA) officiella ståndpunkt. Varken Europeiska unionen eller EACEA tar något ansvar för dessa.

Läs mer om projektet här på Norrlandsoperans hemsida

Kontakt:
Minna Lindahl - projektledare Attitudes Norrlandsoperan
minna.lindahl@norrlandsoperan.se
+46 (0)70-343 73 78

Om Norrlandsoperan

Norrlandsoperan finns till för att ge rum åt modigare scenkonst och ett modigare samhälle. Vi erbjuder nyskapande föreställningar och ett laboratorium där kultur, näringsliv och civilsamhälle möts. Vår vision är att vara en plats där framtid skapas av många och många olika.

Vi är ett operahus med symfoniorkester, opera, dans, musik, konst samt verkstäder och ateljéer. På Norrlandsoperan arbetar ca 100 fast anställda och årligen genomförs ca 500-600 produktioner av olika slag i huset och regionen.

Ulrika Mannberg
Kommunikations- och marknadschef