2023-05-09 10:07Pressmeddelande

Nordic Climate Group gör förvärv i Danmark

SA-AL Køleteknik Aps blir Nordic Climate Groups första förvärv i DanmarkSA-AL Køleteknik Aps blir Nordic Climate Groups första förvärv i Danmark

Nordic Climate Group expanderar sin verksamhet till Danmark genom förvärvet av SA-AL Køleteknik med huvudkontor i Århus. Affären innebär att Nordic Climate Group som är verksamma i Sverige, Norge och Finland förstärker sin roll som Nordens ledande installatör av kyl-, värme och energilösningar. SA-AL Køleteknik tillför ett brett kunnande med en stark marknadsposition inom livsmedelssektorn. Nordic Climate Group som etablerades 2021 omsätter 3,2 miljarder SEK och har cirka 1.100 anställda vid drygt 70 lokala etableringar. Färdigställandet av affären är villkorat av danska konkurrensverkets godkännande.

SA-AL Køleteknik som grundades år 1994 är Danmarks ledande leverantör kyla till livsmedelsbutiker. Bolaget erbjuder installation, underhåll och reparationer av kylanläggningar via sina enheter i Århus, Ålborg och Kolding. Bolaget omsätter omkring 120 miljoner DK och har 55 anställda.

-Jag är väldigt glad att SA-AL blir en del av Nordic Climate Group. Vi har en fantastisk personal som tillsammans tagit oss långt. Nu blickar vi framåt tillsammans med Nordic Climate Group för att ta nästa steg i Danmark. I valet av partner har vi särskilt eftersökt professionalism och en framåtanda med hållbarhet i fokus. Det har varit flera potentiella köpare, men vi tvivlade inte på att det var hos Nordic Climate Group vi ville hamna. Med nya kollegor i våra grannländer ser vi goda möjligheter att utbyta erfarenheter och påbörja samarbeten, säger Rune Høyer, VD, SA-AL

Grunden i Nordic Climate Groups verksamhet är en stark lokal marknadsposition. Det innebär att SA-AL Køleteknik på samma sätt som andra bolag i gruppen arbetar vidare med sitt lokala varumärke, tidigare ägare fortsätter i samma roller och nuvarande verksamhet inklusive kunduppdragen prioriteras.

-Vårt första steg i Danmark är av stor betydelse för Nordic Climate Groups expansion. Därför känns det mycket bra att SA-AL blir den plattform som vi bygger vidare från. En bättre start kunde vi inte fått, säger Fredrik Gren, VD, Nordic Climate Group.  Därtill uppskattar vi SA-ALs förmåga att hantera livsmedelsmarknaden som är imponerande. Här finns ett värdefullt kunskapsutbyte att göra.

Nordic Climate Groups fokus är att hjälpa sina kunder att minimera klimatavtrycket och maximera energieffektiviteten. Planen är att fortsätta bygga ett ledande bolag i norra Europa med stark tillväxt både organiskt och genom ytterligare förvärv. Modellen bygger på entreprenörskraft, decentraliserade verksamhetsenheter med samarbeten inom affärer/upphandlingar, personalutbildning och delande av tekniskt kunnande.

För mer information vänligen kontakta

Fredrik Gren, VD Nordic Climate Group
fredrik.gren@nordicclimategroup.se
Tel: +46 705 116499

Rune Høyer, VD, SA-AL Køleteknik
rh@koleteknik.dk
Direkte: 26 39 62 39

Om Nordic Climate Group
Nordic Climate Group är en ledande aktör inom kyl-, värme - och energieffektiva installationer med målbilden att vara en självklar förebild inom hållbara klimatlösningar. Vi tar ett helhetsansvar från idé, projektering, installation och leverans till underhåll samt service. Koncernen bildades 2021 och består av drygt 70 lokala etableringar och har cirka 1.100 anställda. Nordic Climate Group ägs av en bred grupp entreprenörer och medarbetare tillsammans med Altor Fund V.

Om Nordic Climate Group

Nordic Climate Group är en nordisk aktör inom kyl- och värmeinstallationer med fokus på energieffektivisering och hållbarhet. Fokusområdena är särskilt intressanta med tanke på samhällets utmaningar vad gäller energieffektivisering och klimatpåverkan. Vi har över 800 anställda och bland våra kunder finns såväl företag, kommuner och landsting som privatpersoner. Våra företag tar ett totalt funktionsansvar för alla installationer inklusive produkter, kringutrustning och tjänster. Våra installationer kännetecknas av säkerhet och kvalitet i alla led. Vi har även resurser för att ge dig komplett service efter installationen.