2019-09-09 13:30Pressmeddelanden

VINNANDE ÖLKLASSIKER ÄR TILLBAKA

KalasölKalasöl

Nils Oscar Kalasöl var ett revolutionerande öl när den kom 1997 och vann många priser. Nu är ölet tillbaka efter en omröstning tillsammans med The Bishops Arms alla medlemmar och gäster där tre ölklassiker från Nils Oscar fanns att rösta på. Kalasöl blev vinnaren efter en jämn kamp och släpps 1 oktober.

De som vet, de vet. När Nils Oscar lanserade Kalasöl 1997 var ölet helt revolutionerande. Anledningen? Ölet var både kraftigt humlearomatiskt och hade tydlig karaktär från karamellmalt, den kombinationen hade man inte sett tidigare. Kalasöl vann guld på Stockholm Beer & Whisky 1999 samt brons 2003 och 2005.

- Vi har oerhört många fans där ute som följt oss ända sedan starten på Kungsholmen 1996. De är engagerade och vi får ofta frågor om när våra klassiker kommer tillbaka. Så detta är till alla dem, säger Marknadschef Ida Lindberg Klausen.

Bryggarna på Nils Oscar har använt samma recept nu som första gången ölet bryggdes, men tack vare att bryggverket är ett annat nu kommer det att ändå att smaka lite annorlunda. Bättre, tycker man på bryggeriet.

- Den lite lätt brända ton som kunde förekomma med vårat tidigare bryggverk som värmdes med gas, påverkar inte ölet nu. Därför är denna upplaga av Kalasöl en bättre version av sig själv, säger Emil Larsson, Bryggare på Nils Oscar.

Nu återföds alltså denna ölklassiker, och det i samarbete med The Bishops Arms.

- Jag minns själv väldigt väl när Kalasöl kom och hur uppskattat detta öl var bland ölentusiaster. Det känns riktigt roligt att detta öl återföds just hos oss, säger Oskar Svanström som är Driftschef för kedjan The Bishops Arms.

Kalasöl finns hos alla The Bishops Arms enheter från och med den 19 september och lanseras i Systembolagets lokala sortiment den 1 oktober. Art nr 33971. Pris 19.90 kr/33 cl.

Om Nils Oscar

På Nils Oscar brygger vi klassisk öl i modern stil. Vi är en av pionjärerna i Sverige och grundades redan 1996. Vi gör smakrik okonstlad öl med inspiration från klassiska ölstilar. Vår främsta styrka är öl med tydlig maltkaraktär som influeras av den moderna ölvärlden.

Peter Alemar
Peter Alemar