2019-04-30 05:15Pressmeddelanden

TVÅ VINNARE LEDDE TILL DUBBELLANSERING

Brut IPA och Hazy IPABrut IPA och Hazy IPA

Det var redan under hösten som man på Nils Oscar bestämde sig för att under våren förstärka portföljen inom IPA. Tanken var att lansera endast en produkt men omständigheterna ledde till två.

Bland många provbrygder testades två finalistöl av bryggarna, krögare, sommelierer och vanliga öldrickare, oavgjort i alla grupper! Beslutet blev att lansera båda ”vinnarna”, och därmed låta konsumenterna visa vägen. Vill man ha en disig och fruktig IPA eller en torr IPA med fjäderlätt kropp?

”Båda dessa öl är riktigt lyckade och jag är glad att alla får chansen att prova båda två”, säger Patrick Holmqvist, huvudbryggare på Nils Oscar.

Nils Oscar Brut IPA är precis som namnet indikerar en mycket torr IPA. Ölet är kraftigt humlearomatiskt med doft och smak av amerikanska humlesorter samt en elegant fjäderlätt kropp. Ölstilen Brut IPA är ett av dom senaste tillskotten inom IPA och har kommit fram som en motvikt till många av de sötare IPA som varit populära de senaste åren. Hemligheten är enzymet amyloglukosidas som har förmågan att omvandla stärkelse och komplexa sockerarter till jäsbart socker, vilket medför att allt socker jäser ut.

Nils Oscar Hazy IPA är en ofiltrerad och mycket fruktig IPA i New England-stil. Ölet har kryddats med stora mängder humle och har en tydlig doft och smak av tropiska frukter samt citrus, mandarin och litchi. Båda ölen är torrhumlade två gånger, under aktiv jäsning och i bryggeriets Hop Gun.

”Vi är ett av få bryggerier i Sverige som har en Hop Gun, den ger oss möjlighet att torrhumla på ett konsekvent och väldigt effektivt sätt, och öl av den här typen blir väldigt lyckade” säger huvudbryggare Patrick Holmqvist.

Båda ölen släpps i Systembolagets lokala sortiment den 2 maj, men går att beställa styckvis till önskad butik över hela landet.

Hazy IPA 6,4%
Art.nr (Systembolaget):  33605
Pris: 26,90 kr/33cl

Brut IPA 6,8%
Art.nr (Systembolaget): 33603
Pris: 26,90 kr/33cl

Om Nils Oscar

På Nils Oscar brygger vi klassisk öl i modern stil. Vi är en av pionjärerna i Sverige och grundades redan 1996. Vi gör smakrik okonstlad öl med inspiration från klassiska ölstilar. Vår främsta styrka är öl med tydlig maltkaraktär som influeras av den moderna ölvärlden.

Peter Alemar
Peter Alemar