2018-09-13 07:40Pressmeddelanden

RÖKIG LAGER GÖR DEBUT PÅ NILS OSCAR

Nils Oscar RauchbierNils Oscar Rauchbier

På Nils Oscar brygger de klassisk öl i modern stil och bryggeriets styrka och inspiration kommer ifrån klassiska ölstilar. Nu lanseras ett begränsat parti av en specialare som härstammar från tyska Bamberg, en röklager.

– Vi har tagit inspiration från tyska Bamberg, som är vår huvudbryggare Patricks favoritresmål. Bamberg är rökölens mecka och han har länge velat göra den här ölen. Patrick och bryggarna har fått fram ett riktigt fint resultat, vår egen version av en röklager, säger VD Mattias Davidsson.

Rököl är en urgammal tysk specialitet ifrån Bamberg, Franken. Ölet får sin rökta smak från torkningen av malten som sker med vedeldning, främst med bokved. På Nils Oscar har bryggarna använt sig av malt som rökts över ved från bok och körsbärsträd. Ölet är mellanbrunt med en rökig doft. Smaken är fyllig, nyanserad och rökig men ändå mild och mjuk.

Nils Oscar Rauchbier är bryggeriets andra öl gjord på rökt malt. Sedan tidigare har Nils Oscar en rökporter i sortimentet. Nils Oscar Rökporter är belönad med guldmedalj på Stockholm Beer & Whisky Festival 2012, tog hem bronset i World Beer Cup 2008 och innehar guldmedalj från China Beer Awards 2016.

– Vi hoppas såklart att även detta öl får fina omdömen, det är en rököl i äkta Nils Oscar-anda, säger huvudbryggare Patrick Holmqvist.

Nils Oscar Rauchbier lanseras på Systembolaget i begränsad upplaga den 5 oktober.

Om Nils Oscar

På Nils Oscar brygger vi klassisk öl i modern stil. Vi är en av pionjärerna i Sverige och grundades redan 1996. Vi gör smakrik okonstlad öl med inspiration från klassiska ölstilar. Vår främsta styrka är öl med tydlig maltkaraktär som influeras av den moderna ölvärlden.

Mattias Davidsson
Mattias Davidsson