2018-10-29 06:45Pressmeddelanden

REKORDJUL FÖR NILS OSCAR

Nils Oscar julöl 2018Nils Oscar julöl 2018

Nu är det jul igen och i år gör Nils Oscar en rekordlansering på Systembolaget, med hela fyra julöl. Klassikern Nils Oscar Kalasjulöl och den alkoholfria varianten är perfekta till julbordet, medan Winter Edition 2018 är tillbaka och passar bra till desserten. Vi hälsar också Mild Winter Ale välkommen i sortimentet.

Nils Oscar Mild Winter Ale är en ny julöl med inspiration från den klassiska brittiska ölstilen mild. Precis som namnet indikerar så är detta öl “mildare” i den bemärkelsen att beskan är måttlig och alkoholhalten tämligen låg. Doft och smak är maltig med inslag av mörkt bröd, sirap och torkad frukt och passar till salta och feta maträtter som vi har många av på det svenska julbordet.

Årgångsölen Winter Edition 2018 är en kraftfull och karaktäristisk scotch ale. Ölet passar utmärkt under årets mörkare månader och gör sig särskilt bra när det är dags för dessert. Ölet kan drickas direkt men utvecklas även väl under lagring.

Sedan innan finns också ölet med den julröda etiketten Kalasjulöl samt Alkoholfri julöl. Kalasjulöl har funnits sedan 1998 och är verkligen en klassiker på det svenska julbordet. Ölet är en mellanmörk lager med rostad, fyllig karaktär och mustig arom. 2016 fick Kalasjulöl ett fint komplement i form av en alkoholfri brown ale som går under namnet Alkoholfri Julöl.

– Vi ser extra mycket fram emot julsäsongen i år med tanke på att verkligen erbjuder något för alla, och något som passar till alla olika smaker och delar av julbordet, en riktigt härligt kvartett av julöl säger VD Mattias Davidsson.

Alla julöl släpps på Systembolaget den 1 november. Winter Edition 18 hittas i det lokala sortimentet och har hyllplats på 6 butiker i och runt Nyköping. De övriga tre hittar man i Systembolagets fasta säsongssortiment.

Nils Oscar Kalasjulöl - 5,2%                             Art.nr: 11300                      Pris: 19:90
Nils Oscar Alkoholfri julöl - 0,4%                      Art.nr: 11942                      Pris: 15:90
Nils Oscar Mild Winter Ale - 4,2%                    Art. nr: 13001                     Pris: 19:80
Nils Oscar Winter Edition 2018 - 8,4%             Art.nr: 33311                      Pris: 29:90

Om Nils Oscar

På Nils Oscar brygger vi klassisk öl i modern stil. Vi är en av pionjärerna i Sverige och grundades redan 1996. Vi gör smakrik okonstlad öl med inspiration från klassiska ölstilar. Vår främsta styrka är öl med tydlig maltkaraktär som influeras av den moderna ölvärlden.

Mattias Davidsson
Mattias Davidsson