2018-11-14 08:45Pressmeddelanden

PRISREGN ÖVER NILS OSCAR - UTMÄRKELSER I INTERNATIONELLA ÖLTÄVLINGAR

Nils Oscar Scotch AleNils Oscar Scotch Ale

Nu är det avgjort vilka som vinner priser i den prestigefyllda öltävlingen European Beer Star 2018. Nils Oscar Scotch Ale tar hem bronsmedaljen i sin kategori, medan Nils Oscar Kellerbier blev en av tre vinnare under en stor maltkonferens i Tyskland i veckan.

Den internationella öltävlingen European Beer Star har växt sig större och större sen starten 2005 och anses vara en av de mest prestigefyllda tävlingen i världen. I år har hela 2344 tävlingsbidrag fördelat på 65 olika kategorier varit med i tävlingen. Juryn har haft ett intensivt arbete och blindtestat under två dagar.

– Det är fantastiskt roligt att få ett så fint erkännande bland så många välgjorda öl i internationella sammanhang, säger huvudbryggare Patrick Holmqvist, som är på plats och tar emot priset tillsammans med VD Mattias Davidsson.

Nils Oscar Scotch Ale är ett generöst och fylligt öl med varma nyanser av rostad malt. Ölet är vackert rödbrunt, nästan svart, och är väldigt smakrikt samtidigt som det upplevs mjukt och balanserat. Receptet är baserat på den Scotch Ale som 2002 vann guld i World Beer Cup.

Detta brons är det första priset i European Beer Star men sedean tidigare har Nils Oscar vunnit fyra priser i en av världens största öltävlingar - World Beer Cup. Inget annat bryggeri i Sverige har så många medaljer från denna tävling.

European Beer Star bronze winner

– Öl med maltfokus är verkligen vår styrka, det vet vi sedan tidigare, men att nu få ytterligare erkännande på att det vi gör är riktigt bra känns enormt hedrande. Det är också tydligt att allt inte handlar om nyheter, denna öl har funnits med oss länge nu, säger VD Mattias Davidsson.

I måndags kväll blev det också klart att Nils Oscar Kellerbier, bryggeriets senaste tillskott som är bryggd med den gamla kornsorten Balder, nu har fått sin andra utmärkelse. Under en stor konferens med spannmålstema i Nürnberg, Tyskland utsågs Kellerbier som en av tre vinnare i tävlingen ”Heirloom Malt Brewing Award”. I oktober vann Kellerbier SM i Mathantverk.

Både Scotch Ale och Kellerbier går att beställa styckvis på Systembolaget var du än bor i landet.

Scotch Ale
Alkoholhalt:           8,2 vol%
Pris:                        28:80:-/33cl
Artikel nr:               34000

Kellerbier
Alkoholhalt:            5,1 vol%
Pris:                         19:90:-/33cl
Artikel nr:                82157

Om Nils Oscar

På Nils Oscar brygger vi klassisk öl i modern stil. Vi är en av pionjärerna i Sverige och grundades redan 1996. Vi gör smakrik okonstlad öl med inspiration från klassiska ölstilar. Vår främsta styrka är öl med tydlig maltkaraktär som influeras av den moderna ölvärlden.

Mattias Davidsson
Mattias Davidsson