2019-11-01 12:19Pressmeddelanden

ÄNNU EN REKORDJUL FÖR NILS OSCAR

Nu gör Nils Oscar åter igen en rekordlansering på Systembolaget, med hela fyra öl på julölshyllan. Klassikern Nils Oscar Kalasjulöl och den alkoholfria varianten återkommer, medan en dunkel och en scotch ale gör entré för första gången. Alla finns tillgängliga på Systembolaget den 1 nov.

- Det känns riktigt kul att vi fortsätter stå oss starka när det är dags för högtid, ett kvitto på att våra rena, balanserade och högkvalitativa smaker uppskattas när man vill fira. Vi har vunnit nya lanseringar både till påsk och jul flera år i rad och i år är inget undantag, säger Marknadschef Ida Lindberg Klausen.

Julmörker är ny för i år, en underjäst julöl i den tyska ölstilen dunkel. Ölet är som namnet antyder mörkt i färgen och är bryggt med münchenermalt som bas. Ölet är fylligt, har en fin rondör och tydlig arom av mörk karamellkola och choklad och ölet passar väl till det smakrika svenska julbordet.

Den andra nyheten är årgångsjulölen Winter Edition som nu finns ute i 2019 års version, en karaktäristisk och smakrik Scotch ale. Ölet passar utmärkt under årets mörkare månader och gör sig särskilt bra när det är dags för dessert. Ölet kan drickas direkt men utvecklas även väl under lagring.

Sedan innan finns också ölet med den julröda etiketten; Kalasjulöl samt Alkoholfri julöl. Kalasjulöl har funnits sedan 1998 och är verkligen en klassiker på det svenska julbordet. Ölet är en mellanmörk lager med rostad, fyllig karaktär och mustig arom. Sedan 2016 finns även ett alternativ för alla som dricker alkoholfritt i from av en brown ale som går under namnet Alkoholfri Julöl.

Alla julöl lanseras på Systembolaget den 1 november.

Kalasjulöl 5,2%
Art.nr: 11300 Pris: 19:90kr

Alkoholfri julöl 0,4%
Art.nr: 11942 Pris: 15:90

Julmörker
Art. nr: 11258 Pris: 19:80

Winter Edition 2019
Art.nr: 34076 Pris: 29:90

Om Nils Oscar

På Nils Oscar brygger vi klassisk öl i modern stil. Vi är en av pionjärerna i Sverige och grundades redan 1996. Vi gör smakrik okonstlad öl med inspiration från klassiska ölstilar. Vår främsta styrka är öl med tydlig maltkaraktär som influeras av den moderna ölvärlden.

Peter Alemar
Peter Alemar