2021-09-30 06:25Pressmeddelande

Next u tar bort cv & personligt brev - äntligen rättvis rekrytering!

Next u är sedan 2012 ett auktoriserat bemanning - och rekryteringsföretag. Bolaget har sedan starten använt sig av video ihop med cv och personligt brev för att rekrytera rätt medarbetare till sina kunder. Under årens lopp har man sett stora fördelar med att jobba videobaserat, en mängd kunder har valt att rekrytera in personer på andra kriterier. Sen ett antal år tillbaka har man sett en ökande trend av besökare via mobilen på sin hemsida. För några år stod den mobila trafiken för drygt 20% och idag börjar den närma sig 70%. Problemet med den ökande mobiltrafiken är att söka jobb är synonymt med dokument och de är inte anpassade för en mobil värld. Det har inneburit att många kandidater valt att inte ansöka till ett specifikt jobb, på grund av tröskeln att söka jobbet.

Efter den här sommaren tog Next u beslutet att helt avskaffa cv och personligt brev när man söker jobb via deras hemsida. Istället söker man direkt via Higher, ett mobilt rekryteringsverktyg som bygger på moduler. Kandidaterna söker jobb genom att svara på kunskap/kompetensfrågor, psykologiskt test och 3 videofrågor. Totalt tar det drygt 8 minuter och varje kandidat kan söka jobbet i samma sekund som de ser det, oavsett om de hittar jobbet via mobilen, datorn eller en läsplatta. Företagets VD Stefan Lidén säger, "Det är helt fantastiskt att se vilket gensvar vi får av kandidaterna! De behöver inte sälja in sig själva i ett brev, alla får samma chans genom testerna och de kan dessutom söka jobbet i samma stund som de uppmärksammar jobbet" - Ett stort problem som många kandidater upplever, är att man alltid måste starta upp datorn för att uppdatera och anpassa sitt cv och det personliga brevet. För oss är det viktigt att samtliga kandidater ska få samma chans, oavsett vad man gjort tidigare och det ser vi tydligt via Higher idag, forsätter han.

Next u har sedan en månad tillbaka stängt av möjligheten att via sina hemsida söka jobb via cv och personligt brev. Nu går alla kandidater genom det mobila rekryteringssystemet Higher och det har ökat antalet tillsättningar markant och fler kandidater med annan bakgrund har fått komma på intervju vilket är glädjande. "Vi kan se att det här ökar möjligheten för fler människor att komma in på arbetsmarknaden, och det är vi oerhört stolta över" avslutar Stefan.

Om Next U

Vi tittar på människor, inte papper. Vi vet att det är människor som gör skillnaden mellan bra företag och fantastiska företag, det är därför vi arbetar med videobaserade tjänster. Då får du en mer rättvis bild av både kandidater och jobb – inte bara tjusiga ord på ett CV eller i en annons.

Stefan Lidén