2019-11-08 10:55Pressrelease

Birka vill väcka liv i fredagströtta

En ny undersökning visar att 71 procent av alla vuxna i Sverige brukar somna i tv-soffan på fredagskvällarna.

– Fredagskvällar är något många ser fram emot och vi vill göra det lättare att ta vara på tiden tillsammans med dom man gillar. Men som undersökningen visar är det förvånansvärt många som faktiskt sover bort fredagskvällarna” säger Marcus Hammarström, marknadschef på Birka Cruises.

I ett försök att bokstavligen skaka liv i folk och deras fredagsvanor kommer Birka fram till nyår att erbjuda möjlighet att byta fredagssnarkningar mot generösa rabatter på fredagskryssningar. På webbsidan detnyafredagsmyset.se kan man mellan 17.00 och 24.00 på fredagar mäta sitt eget, sin partners eller väns snarkljud. Ju högre snarkningar desto mer rabatt får man på sin nästa fredagskryssning.

– Världsrekordet för den högsta snarkningen är 93 decibel och uppmättes i Örebro 1993. Vi hoppas faktiskt att inga nya rekord uppnås denna gång, men att fler får anledning att hålla sig vakna och ha kul på fredagarna framöver, säger Marcus.

OM UNDERSÖKNINGEN
Undersökningen är utförd under hösten 2019 av undersökningsföretaget Attityd på uppdrag av Birka Cruises. De frågade ett naturligt urval om tusen personer över 18 år hur de tillbringar sina fredagar. Och svaren de fick var att:

• 94 % spenderar oftast fredagskvällen hemma.

• 4 % somnar alltid i tv-soffan
• 16 % somnar nästan alltid i tv-soffan
• 51 % somnar ibland i tv-soffan

About Pressrum

Birka Cruises har skapat kryssningsupplevelser att minnas sedan 1971 och under de senaste tio åren även blivit utsedda till ’Sveriges bästa rederi’ åtta gånger. Med vårt fartyg M/S Birka Stockholm kryssar vi alla dagar i veckan, antingen i Stockholms skärgård eller på flerdygnskryssningar runt Östersjön.

Marcus Hammarström
Marknadschef