2019-10-18 09:54Pressrelease

Efter sommarens publiksuccé vill Gothia Cup bygga ut SKF Arena

SKF fortsätter som huvudpartner till Gothia Cup. Det nya avtalet sträcker sig till 2022 och parterna tittar nu på hur de kan utveckla det nära samarbetet som byggts upp under många år. Högt upp på önskelistan: en utbyggnad av SKF Arena på Heden till nästa sommar.

SKF har varit engagerade i Gothia Cup sedan 2006 och blev året därpå huvudpartner till världens största ungdomsturnering.

De sju senaste åren har SKF Arena, turneringens huvudarena på Heden, växt fram till en favorit hos de fotbollsälskande göteborgarna och publiksuccén slog alla rekord i somras med fullsatta läktare varje dag under turneringen. Gothia Cup och SKF tittar därför på möjligheten att bygga ut arenan till nästa sommar och höja publikkapaciteten från nuvarande 7202 personer.

– När vi kan erbjuda ungdomsfotboll i världsklass mitt i centrala Göteborg, vill vi att alla som vill ska ha möjlighet att ta del av den. Eftersom vi ser att SKF Arena är fullsatt flera gånger under Gothia Cup – och att det står mängder av människor på utsidan som vill in och titta – så är det en självklarhet för oss att se över om vi kan utöka publikkapaciteten till nästa år, säger tävlingsledare Niclas Freiholtz.

Samarbetet med Gothia Cup är SKF:s största CSR-engagemang, där företaget arrangerar förturneringar i 25 länder varje år, så kallade Meet the World-turneringar. De segrande lagen i varje land bjuds in till Gothia Cup och representerar SKF och sitt land i turneringen.

– Gothia Cup är ett av världens största idrottsevenemang och ett perfekt sätt för oss att visa vårt engagemang för ungdomar och för staden Göteborg. Vi kommer att fortsätta att investera i det här fantastiska evenemanget och ser fram emot att välkomna ungdomar från hela världen till Sverige, säger SKF:s VD Alrik Danielson.

Den tredje stora delen i samarbetet är att SKF sedan tre år tillbaka erbjuder alla livestreamade matcher under Gothia Cup gratis till hundratusentals tittare över hela världen.

– SKF bidrar med sitt genuina engagemang, vilket generellt hjälper oss att sprida Gothia Cup-andan om glädje och jämlikhet i världen. Men de bidrar också i allra högsta grad rent konkret, genom Meet the World-turneringarna, till att vi kan skapa världens största och mest internationella mötesplats för ungdomar under Gothia Cup. Vi ser med glädje fram emot ytterligare tre år tillsammans med SKF som vår huvudpartner, säger Gothia Cups generalsekreterare Dennis Andersson.

Nästa år spelas Gothia Cup 12–18 juli.

About Gothia Cup

Gothia Cup is the world's largest and most international youth football tournament, organised in Gothenburg, Sweden annualy since 1975. Every year about 35 000 participants, representing more than 1700 teams from about 80 countries meet and share the joy of football during a week. SKF is main partner to Gothia Cup since 2007.

Dennis Andersson
Senior Advisor