2019-10-09 09:45Pressrelease

GENOMFÖRDA F1 OCH F2 DÄCKTESTER I BARCELONA INFÖR 2020

”Vi hade ett par hektiska dagar i Barcelona då vi testade våra 2020 däck för både Formel 1 och Formel 2 meddelar Mario Isola som är chef för F1 och Bilsport. På måndagen fullbordade Sebastian Vettel 145 varv för Ferrari medan Alex Albon körde 115 varv för Red Bull. På tisdagen körde Esteban Ocon 144 varv för Mercedes, vilket gjorde totalt 404 varv under två dagar. I Formel 1 var syftet med testet att validera den senaste specifikationen 2020-däck i 13 tum enligt de senaste riktlinjerna i reglementet. Vi genomförde massor av starter med de tre topplagen under två dagar, vilket gjorde det möjligt för oss att samla in de data vi ville ha. Som ett resultat av dagarna kan vi nu nominera 2020-specifikationen. Tack till alla tre lag och förare som deltog. I Formel 2 körde vi 18-tumsdäck som en del av vårt schemalagda testprogram.”

About Pirelli Tyre Sweden

Pirelli grundades 1872 och finns i dag i över 160 länder, har 22 produktionsanläggningar i fyra världsdelar och sysselsätter omkring 37 000 personer. Företaget är en ledande tillverkare av premiumdäck och har ett starkt fokus på forskning och utveckling. Pirellis vinterdäck testas på företagets testanläggning i Älvsbyn i norra Sverige. Mellan 2011 och 2023 är Pirelli ensam leverantör av däck till Formel 1.

Petra Binken
Trade Marketing Manager