2019-09-20 07:26Pressrelease

Nu kan du express-panta på Brännbackens ÅVC i Åkersberga

Pappa och dotter pantar i Pantamera Express
Foto: ApelögaPappa och dotter pantar i Pantamera Express Foto: Apelöga

Nu finns det en ny möjlighet i Åkersberga att panta snabbt, smidigt och enkelt – med storpantarautomaten Pantamera Express på Brännbackens återvinningscentral. På lördag den 21 september invigs den nya storpantarautomaten.

– Vi jobbar ständigt med att öka återvinningen av burkar och flaskor. En viktig del i det är att öka tillgängligheten och göra det lätt att göra rätt. Att samarbeta med återvinningscentraler känns självklart. Hit kommer man för att återvinna och många har efterfrågat att även kunna panta sina flaskor och burkar där, säger Carita Classon, ansvarig produktchef på Returpack/Pantamera.

Enklare för storpantaren

Den nya pantautomaten är särskilt framtagen för att underlätta för den som snabbt och enkelt vill panta mycket på en gång. Istället för att panta varje burk och PET-flaska för sig, häller man förpackningarna direkt ur påsen/säcken ner i ett fack. Maskinen sorterar och räknar panten. Kapaciteten är omkring 100 förpackningar på ett par minuter. När det är klart får pantaren välja mellan olika utbetalningslösningar. Med Pantamera Express pantar man smidigt, snabbt och nästintill kladdfritt, även om man har mycket pant.

Flera utbetalningslösningar

Pantaren kan välja mellan att få panten utbetald till sitt PayPal-konto eller via ClearOns betalcheckar, som man kan handla för i de allra flesta dagligvarubutiker. Dessutom kan man välja att skänka sina pantpengar till välgörenhet. På Brännbackens ÅVC har man valt organisationerna Håll Sverige Rent och Rädda Barnen som donationsmottagare.

Öka tillgängligheten – och pantmängden

Med Pantamera Express ökar möjligheterna att återvinna pant i pantsystemet. I samband med installationen av storpantarautomaten på Brännbackens ÅVC finns det numera 41 stycken Pantamera Express runt om i landet.

– Med den nya Pantamera Express-automaten på Brännbackens ÅVC vill vi göra det ännu enklare att panta mera, avslutar Carita Classon.

Fakta

I år har det redan pantats 33 miljoner förpackningar via automaterna, vilket är 2,5% av den totala volymen som pantats i Sverige.

Pantamera Express på Brännbackens ÅVC i Åkersberga är den 41:a storpantarautomaten som installeras.

Pantamera Express är framtagen tillsammans med det amerikanska företaget Envipco. Mer information om Envipco finns på envipco.com.

Med PayPal är det möjligt att få panten överförd till sitt bankkonto eller betala med pengarna direkt från sitt PayPal-konto. Mer information finns på paypal.com.

About Returpack - Pantamera

Att panta sina burkar och flaskor är att göra en insats för miljön både på lång och kort sikt. Genom material- och energiåtervinning minskas koldioxidutsläppen och vår omgivning blir mer hållbar. Pantamera drivs av Returpack AB i syfte att öka återvinningen av burkar och PET-flaskor. Returpack är ett privatägt företag och uppdraget kommer från ägarna, samt den svenska regeringen. Returpack tar emot omkring 2 miljarder burkar och PET-flaskor varje år vilket gör Sverige till ett föregångsland gällande återvinning av burkar och PET-flaskor. Returpack ägs till 50% av Sveriges Bryggerier AB, till 25% av Svensk Dagligvaruhandel och till 25% av Livsmedelshandlarna. www.pantamera.nu

Carita Classon
Produktchef