2019-08-15 13:00Pressrelease

Pressinbjudan: Ny studie om Generation Z från Kairos Future

Young adults, PexelsYoung adults, Pexels

Nu är det dags för skolstart och Generation Z vill vara med och bygga sin egen och samhällets framtid, även om långtifrån alla tänker som Greta Thunberg. Generation Z är småsyskon till Millennials, eller Generation Ordning. De delar vissa värden, men inte alla. De är smartphonegenerationen, medan storasyskonen var internet-dito. Hur tänker de? Vad vill de? Och hur skiljer de sig från tidigare generationer? Det var frågor vi på Kairos Future ville förstå och har därför under försommaren genomfört en studie om Generation Z som vi nu presenterar. Välkommen att lyssna!

Under de senaste åren har jordnära vardagsdrömmar dominerat ungas svenskars tankar. Men nu ser vi ett trendbrott där de stora, ambitiösa och vidlyftiga drömmarna dominerar stort. Hela 51 % av 16-24-åringarna säger att deras drömmar är stora och ambitiösa, mot 25 % som säger att de är jordnära. Tidigare under 2010-talet har förhållandet mellan stora drömmar och vardagsdrömmar varit betydligt jämnare.

– Det vi ser är nog ett tydligt trendbrott, säger Mats Lindgren, Kairos Futures VD och grundare, som arbetat med studier av unga i närmare 30 år. Unga idag är betydligt mer engagerade i samhällsfrågor, och har högre ambitioner också personligen.

Generellt verkar framtidsoptimismen bland unga också stärkts något de senaste åren även om den fortfarande är lägre än 2010, det senaste decenniets toppår. Det gäller både den egna framtiden och samhällets framtid.

Trots detta är endast en av tre optimister när det gäller samhällets framtid, samtidigt som närmare fyrtio procent tror att de själva kommer att få det sämre än tidigare generationer. En majoritet ser också att de som generation fått betydligt större samhällsutmaningar att ta itu med än föräldragenerationen.

– Mycket talar för att Generation Z är en generation som ser sanningen i vitögat och på allvar vill ta itu med de stora samhällsfrågorna, säger Mats Lindgren. Och då är det inte underligt att närmare 7 av 10 instämmer i att ”samhället verkligen skulle ha ett gemensamt mål att arbeta för”. Om de verkligen är beredda att göra något så kommer det att få stor betydelse för utvecklingen på lite längre sikt.

Resultaten kommer från Kairos Futures nyligen avslutade studie om Generation Z, födda 1995-2004 och bygger på intervjuer med 1000 unga svenskar. Delar av resultaten presenterades under ett seminarium i Almedalen 2019 och blev Almedalens starkast trendande seminarium, av årets totalt 3700 seminarier.

Välkommen att lyssna på resultaten:
Var: Kairos Future, Västra Järnvägsgatan 3, Stockholm
När: Onsdagen den 21 augusti 2019, kl 8:30 – 10:00
Hur: Gratis för press. Frukost ingår.

Efter ditt deltagande får du ett presskit skickat till dig med detaljinformation om resultaten.

Anmälan sker till: helene.olsson@kairosfuture.com

About Kairos Future

Kairos Future är ett internationellt konsult- och analysföretag som hjälper företag att förstå och forma sin framtid. Genom trend- och omvärldsanalys, innovation, strategi och mjukvarustöd för AI-driven analys, omvärldsbevakning och innovation, hjälper vi våra kunder att omsätta de stora sammanhangen till konkret handling. Kairos Future grundades 1993, vårt huvudkontor finns i Stockholm och vi har egna kontor eller samarbetspartners över hela världen.

Mats Lindgren
Founder, Senior Partner Foresight and Strategy