2019-08-13 09:08Pressrelease

Christian Berger ny vd för Östsvenska Handelskammaren

Karin Ljungmark Malmström, ordförande Östsvenska Handelskammaren och Christian Berger, tillträdande vd Östsvenska HandelskammarenKarin Ljungmark Malmström, ordförande Östsvenska Handelskammaren och Christian Berger, tillträdande vd Östsvenska Handelskammaren

Styrelsen för Östsvenska Handelskammaren har utsett Christian Berger till ny vd. Han tillträder den 14 oktober 2019 och kommer närmast från rollen som chef för konsultverksamheten på SMHI i Norrköping.

- Från styrelsens sida är vi mycket glada och nöjda med Christian Berger som ny vd. Han har goda ledaregenskaper med ett tydligt resultat- och målfokus och utöver det ett starkt regionalt och nationellt nätverk. Dessutom har han god kunskap och erfarenhet av unga och nya bolag, en kategori inom vilken vi har stor potential, säger Handelskammarens ordförande Karin Ljungmark Malmström.

Östsvenska Handelskammaren har de senaste åren genomgått genomgripande förändringar och tagit plats som en av regionens viktigaste och mest progressiva förändringskrafter. I höstas nåddes 1000 medlemsföretag. Sedan 2011 har verksamheten nästan dubblerat antalet medlemmar, medarbetare och omsättning. Mediegenomslaget och det digitala avtrycket har mångdubblats.

Christian Berger har en bakgrund som affärsområdesansvarig på Kvadrat AB och har dessförinnan som vd framgångsrikt drivit LEAD i Östergötland AB. Mellan åren 2013 till 2016 var han ordförande för branschföreningen SISP -  Swedish Incubators and Science Park. Christian har lång erfarenhet av att jobba i gränssnittet mellan näringsliv och det offentliga.

- Jag är glad och stolt över att från oktober ta vid och fortsätta utveckla Handelskammaren mot visionen ”internationell lyskraft i framtidsregionen East Sweden”. Johanna Palmér har tillsammans med medarbetarna gjort ett fantastiskt jobb och det ska bli spännande att få ta vid och jobba vidare från den plattform som nu skapats, säger Christian Berger.

About Östsvenska Handelskammaren

Östsvenska Handelskammaren är en privat och politiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Södermanland, Östergötland och på Gotland. Genom Handelskammaren gör de östsvenska företagen sin röst hörd hos politiker och beslutsfattare. Våra tjänster och erfarenheter bidrar till att skapa bättre möjligheter för våra medlemmar att utveckla sina affärer – lokalt, regionalt och internationellt.

Robin Almqvist
Kommunikationsansvarig