2019-06-18 09:09Pressrelease

Dobbelt op på prisen på værktøjsbatterier

Dyre batterier til værktøj og havemaskinerDyre batterier til værktøj og havemaskiner

Batteridrevet værktøj og havemaskiner er blevet danskernes foretrukne, når de skal købe nyt udstyr til hjemmeværkstedet og haven.

Det er praktisk og nemt, men forbrugerne risikerer desværre også at betale alt for meget, når de skal købe batterier til deres elektriske håndværktøj og havemaskiner.

110 procent. Så stor er prisforskellen i gennemsnit på de 10 mest populære batterier til værktøj. Det svarer til en gennemsnitlig prisforskel på 714 kroner – og at forbrugerne ved en enkel prissammenligning kan spare 51 procent på prisen.

Det viser en omfattende analyse af priserne på batterier til værktøj og havemaskiner, som PriceRunner har gennemført. Priserne på de 50 mest populære batterier er blevet gennemgået.

”Det er helt vildt. Vi oplever meget sjældent så store prisforskelle på identiske produkter som vi gør her på batterier. Det er virkelig en jungle, og forbrugerne risikerer nemt at blive taget ved næsen og betale overpris for batterier,” siger Martin Andersen, direktør for PriceRunner.

Priseksempel:

Batteriet til den populære Bosch Rotak plæneklipper koster 999 kroner i den billigste butik mens prisen er røget helt op på 2151 kroner i den dyreste butik. Det giver en prisforskel på 115 procent, og du kan spare 54 procent (1151kroner) på at købe batteriet i den billigste butik.

Batteri til den populære skrue- og boremaskine serie fra Dewalt har også en stor prisforskel. 18 volts batteri  koster 324 kroner i billigste butik og 899 kroner i dyreste butik. Det er en prisforskel på 177 procent, og du kan spare 64 procent eller 575 kroner på at købe batteriet i den billigste butik.

Dobbelt op på prisen

De fleste batteridrevne maskiner og værktøj sælges uden batterier for at holde prisen nede. En tidligere sammenligning af priserne på eksempelvis batteridrevne plæneklippere viste at selv uden batterier var der store prisforskelle på plæneklipperne. Det samme gør sig gældende for de batteridrevne håndværktøjer som boremaskiner.

”Forbrugerne risikerer meget nemt at betale dobbelt op på prisen i forhold til hvad de behøver, når de køber nyt værktøj. Både på værktøjet og på de tilhørende batterier. Så det ender meget nemt med at blive en dyr fornøjelse – især når anbefalingen er at man mindst har to batterier,” siger Martin Andersen.

Sammenlign priser og spar 51 procent

Analysen af priserne på batterier viser at forbrugerne kan spare 51 procent – i gennemsnit – ved at sammenligne priserne og vælge at købe batterierne i den billigste butik.

”Vi ser besparelser på helt op til 68 procent alene ved at lave en prissammenligning af batteriet, og det er meget usædvanligt, ” siger Martin Andersen.

Prissammenligning af top ti batterier

Produkt Højeste pris Laveste pris Prisforskel i kr Prisforskel i % Spar i %
Black & Decker BL1518 kr 866 kr 276 kr. 590,00 214% 68%
Dewalt DCB184 kr 1.306 kr 519 kr. 787,00 152% 60%
Stiga SBT 2548 AE kr 1.799 kr 849 kr. 950,00 112% 53%
Ryobi RB18L25 kr 772 kr 449 kr. 323,00 72% 42%
Bosch F016800346 kr 2.151 kr 1.000 kr. 1.151,00 115% 54%
Ryobi RB18L50 kr 1.279 kr 709 kr. 570,00 80% 45%
Dewalt DCB182 kr 899 kr 324 kr. 575,00 177% 64%
Ryobi RB18L40 kr 949 kr 551 kr. 398,00 72% 42%
Makita BL1850B kr 1.512 kr 643 kr. 869,00 135% 57%
Ryobi BPL3650D kr 1.799 kr 998 kr. 801,00 80% 45%
Gennemsnit     kr. 713,78 111% 51%

Priserne er indsamlet på www.pricerunner.dk i uge 23 og der tages forbehold for prisændringer.

About Pricerunner DK

PriceRunner er den største uafhængige pris og produkt sammenligningstjeneste i Danmark med mere 1,1 millioner produkter. Vi sammenligner priser fra 6.600 butikker i 27 lande, der alle leverer til Danmark. PriceRunner har samlet mere end 10 millioner besøg om måneden i de fire lande, som vi opererer i. Vi hjælper millioner af forbrugere til at finde bedre produkter og samtidigt spare penge gennem køb til billigste pris. På PriceRunner kan du sammenligne produkter, priser, specifikationer, læse professionelle produkttest og brugeranmeldelser af produkter og butikker. Virksomheden har 117 ansatte på kontorerne i Stockholm, Sverige og Nykøbing Falster, Danmark.

Martin Andersen
Direktør