2019-06-18 06:21Pressrelease

Handelskammaren och Science Park tar över Årets unga ledande kvinna

Maria Göransdotter Lindén och Nana Björnberg, projektledare för Årets unga ledande kvinnaMaria Göransdotter Lindén och Nana Björnberg, projektledare för Årets unga ledande kvinna

När det är dags för den femte omgången av utmärkelsen Årets unga ledande kvinna är det med nya arrangörer i projektet. Science Park och Handelskammaren i Jönköpings län tar över projektägarskapet från Ridsportalliansen och kommer att fortsätta driva projektet som ska bidra till att fler kvinnor återfinns på ledande positioner i länet.

Efter att under fyra år ha drivit projektet Årets unga ledande kvinna lämnar Ridsportalliansen Jönköping över ägarskapet till Handelskammaren i Jönköpings län och Science Park i Jönköpings län. Nya projektledare blir Maria Göransdotter Lindén, marknadsansvarig på Science Park, och Nana Björnberg, affärsutvecklare och projektledare på Handelskammaren i Jönköpings län.

– Vi har många tankar, men idag inte resurser för att växa och göra mer med de 100 som redan finns på listan och det finns möjligheter att nå ut bättre i hela länet. Efter att vi avslutade den fjärde omgången av Årets unga ledande kvinna tog vi i Ridsportalliansen beslutet att lämna över vårdnaden av initiativet till någon som kan förvalta och utveckla, vara en trovärdig ägare av frågan och på ett naturligt sätt fortsätta att inkludera fler organisationer som vill ställa sig bakom initiativet. Vi kontaktade två organisationer med god förankring i länet och till vår glädje ville både Science Park och Handelskammaren i Jönköpings län driva vidare projektet, säger Kicki Alm som är ordförande i Ridsportalliansen och som tillsammans med Ida Severin varit projektledare.

– Vi är otroligt glada över att få möjligheten att ta över projektet och fortsätta driva det viktiga arbetet med att lyfta fram fler ledarförebilder i länet. Projektet har växt för varje år både vad gäller mediegenomslag, partners, antal nominerade och kvalitet på listan, men vi är övertygade om att vi ännu inte nått initiativets fulla potential. Det långsiktiga målet är att nå jämställdhet och att utmärkelsen i framtiden heter ”Årets unga ledare” – och det fortsätter vi jobba för, säger Maria Göransdotter Lindén, Science Park.

100 unga ledarförebilder utsedda

Årets unga ledande kvinna syftar till att öka fördelningen av kvinnor bland länets ledare genom att lyfta fram förebilder. Under föregående fyra år har totalt 100 kvinnor valts ut till listan Årets unga ledande kvinna. Tidigare i år utsågs Helén Truong, group manager på Husqvarna, till Årets unga ledande kvinna 2018. Helén tog hem utmärkelsen i hög konkurrens – totalt skickades 150 nomineringar in, vilket är rekordmånga.

– Initialt kommer väldigt lite att ändras i projektet. Projektet har drivits på ett proffsigt och framgångsrikt sätt och det är inget självändamål att förändra upplägget, utan vi kommer att skruva på detaljerna för att höja nivån ytterligare. Det första vi kommer att titta på är hur vi kan stärka förankringen i länet, utanför Jönköpings kommun. Vi vill också undersöka hur vi kan utveckla nätverket mellan personerna som redan tagit plats på listan. Listan ska fungera som en plattform för spännande samarbeten, mentorskap och i rekryteringssammanhang. Ledarförebilderna som redan utsetts utgör en fantastisk kunskapsbank där företag och andra kan hitta kompetenta och erkänt duktiga ledare till exempelvis styrelseuppdrag och ledarpositioner i länet, säger Nana Björnberg.

Jönköpings län i botten i jämställdhetsligan

ledarnasjämställdhetsbarometer2015

Skärmdump från Ledarnas jämställdhetsbarometer 2015

Initiativet till Årets unga ledande kvinna togs 2015 när Ledarnas jämställdhetsbarometer släpptes och pekade ut Jönköpings län som sämst i Sverige när det kommer till andel kvinnliga chefer. Statistik från 2017** visar att snittet för länet har ökat till 34% (andel chefer som är kvinnor) men fortfarande finns mycket att göra, och skillnaderna mellan länets kommuner är stor. I Gnosjö är andelen chefer som är kvinnor 22 %, vilket är lägst i Sverige. Högst andel kvinnor i chefspositioner har Eksjö och Mullsjö med 39%.

– För oss på Science Park är Årets unga ledande kvinna ett viktigt projekt sett till vårt uppdrag. 2018 föll kvinnors entreprenörskap med 30 %***. Det är ett fall som är så kraftigt att det drar med sig hela det svenska entreprenörskapet trots att entreprenörskapet hos männen ökar. För oss som jobbar för att göra Jönköpings län till Sveriges mest attraktiva företagarregion är jämställdheten både ett mål och ett medel. Utan kvinnor som företagare och ledare går vi miste om viktig kompetens som för regionen framåt, säger Maria Göransdotter Lindén.

Fortsätter att stötta ridsporten och föreningslivet

När Årets unga ledande kvinna startades var det Jönköpings Fältrittklubb som tog initiativ till satsningen, och sedan har Ridsportalliansen drivit projektet. Ridsporten är bevisat skickliga på att fostra ledare. Stallet är en bevisat bra grogrund för att utveckla ledaregenskaper, och eftersom majoriteten av utövarna inom idrotten är tjejer och kvinnor har ridsporten varit en naturlig plattform för att hitta och lyfta förebilder. Även projektets nya ägare kommer att fortsätta stötta ridsportens med att utveckla framtidens ledare.

– En del av projektets överskott kommer under två år att gå tillbaka till Ridsportalliansen i form av ett stipendium. Därefter vill vi fortsätta att stötta föreningslivet men titta på möjligheten att bredda urvalet genom att inkludera fler föreningar än inom ridsporten, säger Nana Björnberg.

Årets unga ledande kvinna finansieras genom partnerskap och intäkterna går dels till en inspirationsresa till den som vinner utmärkelsen, dels till aktiviteter och att marknadsföra projektet.

*Ledarnas Jämställdhetsbarometer 2015 och Ledarnas Jämställdhetsbarometer 2017

**SCB

***Veckans affärer, 2019-06-14

statistik_jamstalldhet_2017

About Science Park Press

Science Park finns med affärsutvecklare och kreativa kontors- och mötesmiljöer på tretton orter i Jönköpings län. Genom att bidra till start och utveckling av fler framgångsrika företag är vi med och skapar Sveriges hetaste företagarregion 2025.

Maria Göransdotter Marklund
Marknadsansvarig