Vätternvatten tar nu ett avgörande steg i projektet genom att lämna in tillståndsansökan för vattenverksamheten till Mark- och miljödomstolen. Ansökan är en viktig milstolpe i arbetet med att säkerställa en långsiktigt hållbar dricksvattenförsörjning för regionen och markerar övergången från utredning till formell prövning.
Ansökningshandlingarna rör bland annat råvattenuttag från Vättern, anläggning av råvattentunnel samt hantering av grundvatten.
– Det här är en viktig milstolpe för projektet. Vi har lagt stor vikt vid att ta fram ett gediget och kvalitetssäkrat underlag och ser nu fram emot den fortsatta prövningen, säger Mårten Frumerie, vd för Vätternvatten.
Underlaget innehåller tekniska beskrivningar, hydrogeologiska utredningar och en miljökonsekvensbeskrivning. Arbetet har föregåtts av samråd med myndigheter, organisationer, markägare och allmänhet.
Efter inlämningen granskar Mark- och miljödomstolen att ansökan är komplett. Därefter kungörs ärendet och skickas på remiss till berörda parter. Handlingarna görs tillgängliga på Vätternvattens webbplats i samband med kungörelse.
– Tillståndsansökan bygger på ett omfattande arbete där tekniska förutsättningar, miljöhänsyn och inkomna synpunkter successivt har arbetats in och fördjupats under projektets gång, säger Albin Månsson, projektledare tillstånd på Vätternvatten.
Tillståndsprocessen fortsätter nu inom ramen för Mark- och miljödomstolens prövning. Tidsåtgången beror bland annat på ärendets omfattning och eventuella behov av kompletteringar.
Vätternvatten AB skapar en hållbar lösning för en framtida vattenförsörjning till delägarkommunerna Hallsberg, Kumla, Lekeberg och Örebro.