2018-11-22 16:02Pressrelease

Första gången på svensk mark: World Tour till Göteborg 2019

World Tour till Göteborg 2019

World Tour i beachvolley för första gången till Sverige. Foto: Marcus Lundberg

För första gången i beachvolleyns historia kommer en World Tour-tävling i beachvolley spelas på svensk mark.

Platsen blir inomhusarenan Beach Center i Kviberg, Göteborg, i mitten av april 2019.

– Jag är stolt över min klubb som hjälper till att sätta Sverige på beachvolleykartan, säger hemmaspelaren Martin Appelgren.

Redan för några veckor sedan blev det klart att Göteborg Beachvolley Club sommaren 2019 arrangerar U20-EM på Beach Centers utomhusarena.

Nu kommer nästa nyhet: Klubben arrangerar även en 1-stjärnig World Tour-tävling för elitseniorer inne i Beach Center – världens största inomhushall för beachvolley. Datumen är 18-21 april, det vill säga påskveckan.

– Det här är en milstolpe för både GBC och svensk beachvolley. Vi kommer få ett både hektiskt och fantastiskt år, säger GBC:s ordförande Anneli Friborg.

Tävlingen ingår dessutom i det kommande OS-kvalet till OS i Tokyo 2020. Proffsspelare från alla världsdelar har möjlighet att delta, och tävlingen ingår i den internationella proffstouren för beachvolley.

– Det känns att det är vind i seglen för svensk beachvolley. Guld på Ungdoms-OS tidigare i år och U20-EM på hemmaplan i slutet av juni 2019. Att Sverige och Göteborg nu även får ett stopp på världstouren är något som länge varit en dröm för många, säger Martin Kihlström, nationell förbundschef på Svenska Volleybollförbundet.

GBC har de senaste två åren arrangerat satellit-tävlingar till Europatouren i hallen men tar nu klivet upp och arrangerar World Tour, världens bästa beachvolleytour. Tävlingens status är 1-stjärnig på en 5-stjärnig skala.

– Det här är ett perfekt läge att få öppna säsongen på allvar mot internationellt motstånd, säger Martin Appelgren som är den högst rankade svenske spelaren på världsrankingen.

Det blir ett kliv upp även i en annan bemärkelse. I klubbens Europatour-tävling arrangerades bara en herrklass. I samband med World Tour-tävlingen kommer både damer och herrar att delta.

– GBC visar att de som största förening inom Svenska Volleybollförbundet vill växa ytterligare. De tar ständigt nya steg framåt och flyttar tillsammans med andra fram positionerna för beachvolleyn, säger Martin Kihlström.

GBC är en van arrangör av stora evenemang. Swedish Beach Tour, den svenska elittouren i beachvolley, kommer till Beach Center i princip årligen. Det samma gäller nordeuropeiska mästerskapen, som avgjordes så sent som för ett par helger sedan. Och så två år av Europatour-tävlingar.

Det blir första gången någonsin en World Tour spelas på svensk mark.

Tidigare har Sverige och Finland fem gånger under åren 2007-2012 varit medarrangörer till World Tour-tävlingen Paf Open på Åland som alltså i faktiska termer spelades på finsk mark.

18-21 april skrivs svensk beachvolleyhistoria.

About Beach Center

Vi erbjuder sommarkänsla året runt i en inspirerande miljö med palmer, solljus och sand mellan tårna. Anläggningen drivs av Ipanema Beach AB som ägs av Sveriges största klubb för beachvolley, Göteborg Beach Volley Club. Vi arrangerar tävlingar, träningsgrupper, företagsevent, kickoff och konferenser. Beach Center ligger i expansiva Kviberg i Östra Göteborg, granne med Prioritet Serneke Arena och Kviberg Park Hotell. Varje år har anläggningen över 230.000 besökare. www.beachcenter.se

Anders Nordahl
Marknadsansvarig