2024-10-15 13:09Pressrelease

PRESSINBJUDAN: Djurskyddskonferens med fokus på genetik och avel

Lejon på djurpark promenerar mot kameran. Text på bild: Med fokus på djurskydd: Hur påverkar henetik och avel djurvälfärd? 17 oktober kl. 19:00-16:00 på plats i Stockholm eller online.

Med fokus på djurskydd: Hur påverkar genetik och avel djurvälfärd?

Människans fokus på utseende och produktion har fått långtgående konsekvenser för de djur vi håller. Genom avel försöker människan anpassa djuren så att de producerar, ser ut och beter sig på sätt som passar specifika syften. Hur påverkar egentligen avel djurens välmående? Och ska vi anpassa lagstiftningen efter djuren eller djuren efter lagstiftningen?

De här frågorna och andra kommer våra inspirerande föredragshållare att prata om på årets djurskyddskonferens. Vi kommer att ta upp aktuella ämnen som rör både djur vi håller på djurpark, som sällskap och inom lantbruket.

Djurskyddskonferensen äger rum i ABF-huset i centrala Stockholm den 17 oktober kl. 10:00-16:00. För den som deltar på plats bjuds det på fika och lunch. Du som journalist deltar kostnadsfritt på plats. Det finns också möjlighet att följa konferensen online.

På agendan och medverkande föreläsare:

10:00-11:45: Förmiddagens föreläsningar

• Kan djur från djurparker återutsättas i naturen? (hålls på engelska)
Bengt Holst, zoolog och fd vetenskaplig direktör vid Köpenhamns zoo

• Egenskaper för god välfärd i ekologisk produktion och grishållning
Torun Wallgren, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet

11:45-12:45 Lunch

12:45-16.00: Eftermidagens föreläsningar (Fikapaus 14:15-14:45)

• Välfärd hos moderna slaktkycklingar
Jenny Yngvesson, universitetslektor i etologi vid Sveriges lantbruksuniversitet.

• Hur påverkar genetik och avel hundens beteende?
Katja Nilsson, forskare i tillämpad husdjursgenetik vid Sveriges lantbruksuniversitet

• Att anpassa djuren efter reglerna eller reglerna efter djuren
Emma Brunberg, sakkunnig, Djurskyddet Sverige

• Ett samtal om genetik, djurvälfärd och etik
Åsa Hagelstedt, generalsekreterare, Djurskyddet Sverige
Per Jensen, professor i etologi, Linköpings universitet
Jonna Bornemark, professor i filosofi, Södertörns högskola

Läs mer om föreläsarna på vår hemsida.

Anmäl dig genom att mejla Lena Andersson. Ange om du vill delta på plats eller online.

About Djurskyddet Sverige

Djurskyddet Sverige är med sina drygt 11 500 medlemmar en av Sveriges största djurskyddsorganisationer. Vi är en rikstäckande organisation med 42 anslutna djurskyddsföreningar.

Organisationen har arbetat ideellt i över hundra år för att hjälpa djuren och stärka djurskyddet. Vår vision är ett samhälle där människor visar respekt och medkänsla för alla djur. Vi jobbar för att alla djur ska behandlas väl, oavsett om de lever vilt, hålls för människans sällskap eller föds upp för att bli eller producera mat. Alla djur ska ha rätt att utföra sina naturliga beteenden och skyddas från lidande. När djur avlivas eller slaktas ska det ske fritt från rädsla och smärta.

Djurskyddet Sverige är en partipolitiskt obunden organisation. Det innebär att organisationen inte är ekonomiskt knuten till ett parti och att den inte är bunden till beslut som som fattats av ett politiskt parti.

Åsa Hagelstedt
Generalsekreterare