2024-08-28 06:30Pressrelease

Apoteket satsar – sex nya apotek klara

Apoteket

För att möta den stora efterfrågan på fler apotek söker Apoteket nya lägen över hela landet. Sex nya apotek planeras och förutom mer tillgänglig service skapas cirka 25 nya arbetstillfällen från Midsommarkransen i södra Stockholm till Umeå i norr.

– Det är fantastiskt att se hur kunderna strömmar till våra apotek runt om i landet och utöver dessa nya butiker fortsätter vi leta lägen för fler fysiska apotek. Efterfrågan är stor både i större städer och på mindre orter, säger Nina Eriksson, affärsområdeschef för butik på Apoteket.

Sex nya apotek

• I Önsta-Gryta utanför Västerås öppnar i september ett nytt apotek precis bredvid en nybyggd vårdcentral.
  • I det nya bostadsområdet Lillsidan utanför Enköping öppnar ett apotek i oktober.
  • I början av 2025 öppnar Midsommarkransens första apotek. Läget är precis intill tunnelbaneentrén och granne med Coop.
  • I Upplands-Bro växer ett nytt handelsområde fram och här öppnar apoteket under våren/sommaren 2025.
  • I handelsområdet Lyviksberget i Ludvika får det nya apoteket ett centralt läge bredvid Willys. Apoteket öppnar under våren/sommaren 2025.
  • I Klockarbäcken utvecklas nu ett av Umeås största handelsområden. Öppning av Apoteket Klockarbäcken beräknas till slutet av 2026.

Apoteket har utöver cirka 400 apotek och 600 apoteksombud näthandel via apoteket.se.

About Apoteket

Apoteket är Sveriges ledande apoteksaktör med drygt 3 300 engagerade medarbetare som erbjuder läkemedel, hälsoprodukter och tjänster till privatpersoner, vården och företag. Med cirka 400 apotek, 600 apoteksombud, e-handel och digital rådgivning samt service till vårdgivare är Apoteket tillgängligt över hela landet. Kulturen präglas av omtanke om kunder och medarbetare för ett liv i hälsa. Varumärket är ett av Sveriges starkaste med högt anseende inom läkemedelskompetens och hållbarhet. Apoteket är statligt ägt och grundades 1971, omsättningen uppgår till cirka 23 miljarder kronor.

Elin Jarl
Chef extern kommunikation Apoteket