2024-06-11 08:15News

Advokatfirman Lindahl stöper om ledningen

Advokatfirman Lindahl har sedan maj i år en ny ordförande i Mårten Steen, mångårig delägare på byråns Uppsalakontor. Nu formar Lindahl om ytterligare när Tobias Wåhlén lämnar VD-posten.

Lindahl stöper om sin interna ledning och ger byråns presidium, det vill säga styrelsens exekutiva del, en tydligare roll. Ett strategiskt vägval för att knyta kritiska affärsfunktioner såsom IT, marknadsföring, innovation och knowledge management ännu närmare delägarna och verksamheten.

– Vi har haft samma ledningsstruktur i många år, vilket fungerat väl. Men med nya förutsättningar och utmaningar på marknaden samt delvis ny ledning och styrelse på plats är det också rätt tid att testa en ny styrmodell internt på byrån, säger Mårten Steen.

Tobias Wåhlén har arbetat på Lindahl i två omgångar, varav de senaste fem åren som VD. Han har haft en central roll i byråns utveckling de senaste åren, där man ökat i såväl storlek som omsättning samt stärkt sin position utifrån ett varumärkesperspektiv.

– Lindahl är inne på en spännande resa och Tobias Wåhlén ska ha ett stort tack för sina fina insatser under tiden som VD. Hans arbete har bidragit till vår goda utveckling, inte minst med tanke på allt som hänt i vår omvärld de senaste åren, där Tobias varit en av dem som hjälpt oss att navigera genom turbulensen, säger Mårten Steen, ordförande på Lindahl.

– Åren på Lindahl har varit en väldigt spännande tid med många viktiga initiativ och förändringsprojekt. Framtiden ser spännande ut och jag önskar Lindahl allt det bästa i byråns fortsatta utveckling, säger Tobias Wåhlén.

Lindahls presidium, dvs exekutiva ledningsgrupp, utgörs nu av Anders Adielsson, styrelseledamot och delägare i Malmö, Monica Lagercrantz, styrelseledamot och Managing Partner i Stockholm, samt Mårten Steen.

– Vi ser fram emot att nu utforska en ny styrmodell där målet självklart är att vi ska fortsätta utveckla vår verksamhet och jobba ännu effektivare tillsammans. Med det sagt önskar vi förstås också Tobias ett varmt lycka till framåt, avslutar Mårten Steen.

About Advokatfirman Lindahl KB

Lindahl är en av Sveriges största affärsjuridiska advokatbyråer, som med framtidsfokus, engagemang och en stark kultur hjälper klienter till framgångsrika affärer och medarbetare att nå sin fulla potential. Våra kontor finns i sex av landets största städer: Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Dessutom är vi den enda svenska medlemmen i TerraLex, ett internationellt nätverk av ledande advokatbyråer. Mer information om Lindahl finns på lindahl.se

Laura Salander
Chief Marketing & Communications Officer