2024-06-11 12:11Pressrelease

Atteviks Lastbilar AB flyttar till en ny anläggning i Växjö

Atteviks nya Lastbilsanläggning VäxjöAtteviks nya Lastbilsanläggning Växjö

Atteviks Lastbilar AB flyttar till en ny anläggning byggd enligt miljöbyggnad silver i Växjö

Atteviks Lastbilar AB är stolta över att meddela invigningen av vår senaste lastbilsanläggning, designad och byggd enligt certifiering Miljöbyggnad Silver 4.0. Den nya anläggningen ligger på Nylanda i Växjö, med adressen Skogsödlevägen 25. Detta markerar ett betydande steg framåt i vår strävan efter hållbarhet och innovation inom transportsektorn.

Flyttinformation

Flytten till den nya anläggningen påbörjas den 15 juni, och under denna period kommer vår verksamhet att vara stängd från den 15 juni till den 18 juni. Vi ser fram emot att välkomna våra kunder till premiären av vår nya anläggning den 19 juni.

Hållbar design och effektivitet

Den nya anläggningen är konstruerad med fokus på energieffektivitet och miljömässig hållbarhet. Genom att uppfylla kriterierna för konceptet Miljöbyggnad Silver 4.0, har vi implementerat en rad hållbara lösningar som bidrar till minskad energiförbrukning och minskade koldioxidutsläpp. Bland dessa lösningar finns:

• Energieffektiv belysning och uppvärmning: Anläggningen är utrustad med toppmoderna LED-belysningssystem och energieffektiva uppvärmningslösningar som minimerar energiförbrukningen.
  • Förnybar energi: Solpaneler samt energilager är installerade på fastigheten för en hållbar energiförsörjning.
  • Cirkularitet: Där det varit möjligt har återvunnet stål använts.

Hälsosam arbetsmiljö

En viktig del av konceptet Silver är att skapa en hälsosam och produktiv arbetsmiljö för våra medarbetare. Vår nya anläggning är designad för att maximera naturligt ljus och ventilation, vilket förbättrar inomhusluftkvaliteten och minskar behovet av artificiell belysning.

Återvinning och avfallshantering

Vi har också infört effektiva system för avfallshantering, vilket inkluderar omfattande återvinningsprogram och strategier för att minimera byggavfall. Detta säkerställer att vår verksamhet har en minimal miljöpåverkan från början till slut.

Investeringar för framtiden

Den nya anläggningen är en del av vår fortsatta satsning på att förbättra våra tjänster och stödja våra kunder i regionen. Genom att investera i modern infrastruktur och hållbara lösningar, strävar vi efter att ge våra kunder de bästa möjliga förutsättningarna för framgång. Vi är engagerade i att växa tillsammans med Växjö och dess omgivningar, vilket stärker vår position som en pålitlig partner inom transportsektorn.

Vår satsning på hållbarhet sträcker sig bortom anläggningens väggar och in i det bredare samhället.

Om Atteviks Lastbilar AB

Atteviks Lastbilar AB är en ledande aktör inom transportsektorn. Vi strävar efter att skapa framtidens transportlösningar, med fokus på effektivitet, säkerhet och miljöansvar. Den nya anläggningen på Skogsödlevägen 25 i Växjö är ett steg på vägen i vårt engagemang för hållbar utveckling och kvalitet.

About Atteviks

Atteviks grundades 1945 av Sigvard Attevik och drivs i dag av tredje generationens Attevikare. Företaget är en av Sveriges större privata återförsäljare av märkena VW, Audi, Seat, Cupra, Skoda och Scania. Atteviks är en modern koncern med verksamhet på nio olika orter i Småland. Detta har skett genom målmedveten satsning på egen lönsamhet och kloka uppköp av andra bilföretag i regionen. Verksamheten är uppdelad i två försäljningsbolag: Atteviks Bil AB och Atteviks Lastbilar AB. Moderbolaget Atteviksgruppen AB har sitt säte i Jönköping.

Karin King
VD Atteviksgruppen AB