2024-05-15 15:24Pressrelease

Önskevecka i skolmatsalen: Så blir menyn när eleverna får bestämma

Erlinda Malmerström som är köksmästare vid Nossebro skola.Erlinda Malmerström som är köksmästare vid Nossebro skola.

Under veckan har eleverna i skolorna i Essunga kommun själva fått bestämma menyn i skolmatsalen och en oväntad uppstickare fanns med bland önskemålen.

Kebab med klyftpotatis. Tomatsoppa. Pasta Carbonara. Fiskgratäng. Hamburgare med bröd och pannkakor med sylt. Det mesta var väntat när kökschef Erlinda Malmström gick igenom de runt 200 önskemålen från elever i kommunens skolor.

– Alla skolor har kommit med önskemål och alla önskar samma sak. Det är barnens favoriter: hamburgare och kebab, skrattar Erlina.

Eleverna i Nossebro, Jonslunds och Bredöls skola har fått lämna önskemål i en skål i matsalen på respektive skola.  Några hundra önskemål har kommit in och även om mycket var väntat enligt skolkockarna så fanns i år ett mer otippat önskemål, som kom in från flera barn: sushi.

– Just sushi är tyvärr inget vi kan servera eftersom det blir alldeles för mycket jobb, då det är 700 portioner som ska tillagas, så det hade blivit en väldig mängd sushibitar att rulla. Men annars så går vi eleverna till mötes.

About Essunga kommun

Med drygt 5 700 invånare är Essunga är en av landets minsta kommuner och det är vi stolta över! Här har vi nära till varandra och nära till naturen. Dessutom finns här en enorm drivkraft och ett stort engagemang. Vi har flest egenföretagare i hela Skaraborg och ett ovanligt starkt föreningsliv. Vi är små och naggande goda: Se bara på alla evenemang med Nossebro marknad i spetsen, som månad efter månad i över 120 år har välkomnat besökare till vår bygd. Nu som då är vi det lantliga navet mitt i en tillväxtregion. Här är lätt att leva det goda livet. Siffror från SCB visar att vi som bor här trivs. 99 procent känner sig trygga. Är du sugen på storstadspuls ligger Göteborg knappt en timme bort. Sedan kommer du hem igen. Till lugnet och skönheten.

Erlinda Malmerström
Kökschef