2023-01-19 07:15Pressrelease

Turnépremiär för riksspelman Anette Wallin i Halland

Anette Wallin. Foto: Karin LindeAnette Wallin. Foto: Karin Linde

Riksspelman Anette Wallin har premiär för sin del av den rikstäckande Kulturbygdsturnén den 2 februari på Våxtorps bygdegård, Laholm. Det blir ytterligare 14 turnéstopp för Anette i Halland fram till sommaren 2023.

Med en bred palett av musikalisk talang har Anette Wallin under hela sitt liv turnerat med vissånger, folkmusik och spelmanslåtar.

– Kulturbygdsturnén är en jätterolig kultursatsning för hela länet och en möjlighet för mig att komma ut i alla delar av länet med min musik och det jag har att erbjuda. Det känns också roligt att helt få ägna mig åt detta under våren, säger Anette Wallin.

Som riksspelman, vissångerska, violinist, blockflöjtist och kompositör håller hon den halländska visan och folkmusiken vid liv.

– Det känns väldigt roligt och spännande att besöka alla dessa platser och bygdegårdar i Halland och möta publiken och människorna som bor där. Jag ser fram emot att spela och sjunga med mina fina medmusiker! Hoppas också att folk från städerna och övriga orter vill ge sig ut på kulturupplevelser till alla dessa fina scener vi har i bygdegårdarna och fina arrangemang som nu bygdegårdsföreningarna erbjuder.

– Det är fantastiskt att vi har så många otroligt duktiga kulturutövare med i turnén! Kulturbygdsturnén bidrar med en bredd av kulturuttryck och en spridning över hela landet. Bygdegårdsrörelsens spridning över landet skapar ett nätverk av scener för kultur i alla dess former, säger Stefan Löfgren, projektledare för Kulturbygdsturnén på Bygdegårdarnas Riksförbund.

Av 700 sökande i hela landet fick Anette Wallin uppdraget som Hallands bygdegårdsdistrikts folkmusiker. Det innebär att hon kommer att genomföra 15 konserter och fyra workshops (varav två för vuxna och två för de yngre) på bygdegårdar i Halland.

Följande program erbjuds

Mot okänt mål En aukustisk musikalisk föreställning med botten i den halländska kulturarvsmyllan. Anette Wallin och Reine Johansson berättar om ett allmosehjons resa i 1700-talets Halland färgsatt med visor av Allan Edvall. Regi av Ika Nord efter manus av Kerstin Hultin. Med stöd från Hallands bildningsförbund.

Anette Wallin Trio Visor, folklåtar och berättelser om spelmän och traditionsbärare från Halland tillsammans med egna tonsättningar. Anette på fiol, sång och blockflöjt, Pers Nils Toft på klarinett och durspel, och Oskar Reuter på gitarr. Med stöd från Region Halland.

Duo Wallin Ett akustiskt program av två fioler med låtar från Halland och Skåne som bjuder in till dans. Förutom Anette bidrar även guldriksspelmannen och skåningen Karin Wallin med sin musikaliska talang.

Anette Wallin solo Ett program med visor och låtar från Halland samt berättelser om spelmän (ex. Anna-Fina Wahlin). Anette på fiol, blockflöjt och sång. Behövs en enklare ljudanläggning från bygdegård.

Workshops Består av att sjunga och/eller spela visor från Halland. Ett annat upplägg för de yngre där även de får testa på att spela fiol och sjunga visor.

www.anettewallin.com

Tid och plats för turnépremiären

2 februari kl. 19.00, Våxtorps bygdegård, Laholms kommun

Se ytterligare information och turnéplan: https://bygdegardarna.se/var-verksamhet/kulturbygdsturne/24-kulturutovare/halland-anette-wallin/

Om Kulturbygdsturnén

Bygdegårdarnas Riksförbund gör en unik kultursatsning med 24 yrkesverksamma kulturutövare i hela landet. En kulturutövare i vart och ett av förbundets 24 bygdegårdsdistrikt.

• Kulturbygdsturnén består av 24 yrkesverksamma kulturutövare – en i vart och ett av de 24 bygdegårdsdistrikt som organisationen är uppdelad i.
  • Kulturbygdsturnén är över 500 lokala arrangemang över hela landet.
  • Kulturbygdsturnén är finansierad genom återstartsbidrag till kulturen på tio miljoner kronor via ett bidrag beviljat av Statens kulturråd.

Med stöd från:

About Bygdegårdarnas riksförbund

Bygdegårdarnas Riksförbund organiserar föreningsdrivna allmänna samlingslokaler. Bygdegårdar är öppna att hyra för alla som delar föreningens demokratiska värderingar. Vid årsskiftet 2022/2023 var 1456 bygdegårdar, bystugor eller liknade lokaler anslutna till riksförbundet.

Stefan Löfgren
Verksamhetsutvecklare konst och kultur, Bygdegårdarnas Riksförbund