2022-08-16 13:53Pressrelease

Sammansvetsad duo dömer återigen Breeders Trophy

Jessica Kürten och Sveriges förbundskapten i hoppning, Henrik Ankarcrona är återigen domare under Breeders Trophy 2022. Foto: Roland ThunholmJessica Kürten och Sveriges förbundskapten i hoppning, Henrik Ankarcrona är återigen domare under Breeders Trophy 2022. Foto: Roland Thunholm

Det blir en repris på förra årets domarduo för att döma de 4- och 5-åriga hopphästarna under Breeders Trophy som avgörs i samband med SWB Equestrian Weeks på Flyinge. Det blir återigen irländska Jessica Kürten som med sina internationella ögon dömer tillsammans med Sveriges förbundskapten Henrik Ankarcrona.

-Vi var väldigt glada över att ha kunnat knyta Jessica till SWB Equestrian Weeks och det känns hedrande att hon vill komma tillbaka till oss, säger tävlingsledaren Tomas Torgersen.

Jessica Kürten har haft en lång och framgångsrik tävlingskarriär. Bland meriterna finns ett lagguld vid EM 2001 och ett silver på världscupfinalen 2006 i Kuala Lumpur. Uppdraget som internationell sportrepresentant vid SWB Equestrian Weeks är något hon återigen ser fram emot. Jessica håller vanligen till i Frankrike där hon bor tillsammans med sin man. Efter avslutad tävlingskarriär med många stora mästerskap har Jessica varit aktiv som tränare och mycket uppskattad som expertkommentator i TV.

– Det ska bli otroligt kul att komma tillbaka till Sverige och Flyinge tillsammans med Henrik Ankarcrona. Jag har alltid haft ett gott öga till de svenska hästarna och förra året blev också några inköp av lovande unga hästar. Det ska återigen bli spännande att få vara en fortsatt del av de unga hästarnas start i karriären och få titta närmare på dem nu när det gått ännu ett år, säger Jessica Kürten.

Tror du att det kommer bli några inköp av unghästar även i år?
-Det är inget jag kan lova, säger hon med ett skratt, men man vet aldrig!

SWB Equestrian Weeks med Breeders Trophy i dressyr och hoppning avgörs på anrika Flyinge Kungsgård i Skåne den 27 september – 9 oktober. Breeders Trophy i fälttävlan går på Gärds RF 14-16 oktober. Biljetter till evenemanget släpps inom kort.

About The Swedish Warmblood Association

SWB är en rikstäckande avelsorganisation med syfte att stödja och utveckla avel, uppfödning, utbildning och marknadsföring av svenska varmblodiga hästar. Swedish Warmblood är internationellt konkurrenskraftiga i hoppning, dressyr och fälttävlan. Svenska varmblod i världsklass produceras av våra SWB -uppfödare. De står för en lång tradition av naturlig och hållbar avel av moderna rid- och sporthästar.

Ellinor Andersson
Kommunikation & Marknadsföring