2022-06-27 13:16Pressrelease

Mullvadar och mineraler kammar hem 100 000:- i Game Concept Challenge

I många år har Gameport/Blekinge Business Incubator tillsammans med Sparbanken i Karlshamns näringslivsstiftelse anordnat den årliga tävlingen Game Concept Challenge, en tävling där aspirerande spelstudios får sina koncept bedömda av branschexperter och där en eller flera vinnare utses. Vinnarna tilldelas finansiella medel för att stötta utvecklingen av spelet samt erbjuds affärsutveckling inom spelinkubatorn Gameport.

I år tog bolaget Whacky Mole Studio hem vinsten med spelet Mineral Madness, ett multiplayerspel där spelarna ger sig ut på jakt efter dyrbara ädelstenar i hård konkurrens med övriga spelare.

För oss innebär vinsten en möjlighet till att få starta vår egen spelstudio. Något som för mig har varit en dröm sedan jag var liten. Och att få göra det tillsammans med världens bästa team är verkligen en ynnest. Det markerar starten på hur vi ska tåga in i spelvärlden och sätta vår egen prägel på den. Nu gäller det!, säger Filip Unger, en av grundarna till studion.

Tidigare vinnare är bland annat bolaget Something We Made som nyligen vann en BAFTA i kategorin Debut Game för sitt spel TOEM.

Game Concept Challenge är en viktig del av näringslivet i Karlshamn och ligger till grund för flera heltidsarbetstillfällen i kommunen. Vi har många goda exempel på hur en vinst i Game Concept Challenge fungerar som en språngbräda och katalysator för fortsatt utveckling. Nu ser vi fram emot att stötta och arbeta tillsammans med årets vinnare, säger Måns Billing, affärsutvecklare på Gameport.

Topics: Games

About Blekinge Business Incubator

Blekinge Business Incubators uppdrag är att gynna hållbar tillväxt och entreprenörskap i Region Blekinge genom att hjälpa nystartade företag att ta sitt första steg ut på marknaden. Under årens lopp har BBI affärsutvecklat nära 200 företag. Vi på BBI brinner för entreprenörskap! I över 15 år har vi hjälpt människor att förverkliga sina affärsidéer genom professionell rådgivning, personligt engagemang och fantastiska nätverk. Utan att skryta, så vet vi vad vi gör. En viktig del i vårt erbjudande är att du genom BBI får tillgång till många års erfarenhet via affärsutvecklare som själva drivit företag och som vill hjälpa dig att lyckas.

Måns Billing
Business Developer, Gameport