2022-06-27 12:37Pressrelease

jagvillhabostad.nu på plats i Almedalen

Från vänster: Alexander Wilson van Deurs, Tove Sjöström Bjelving,  Dina Oetterli, Johanna Clarin,  Jonathan Sjölander och Marcus Karlén.Från vänster: Alexander Wilson van Deurs, Tove Sjöström Bjelving, Dina Oetterli, Johanna Clarin, Jonathan Sjölander och Marcus Karlén.

Som Sveriges enda bostadspolitiska organisation för unga är jagvillhabostad.nu på plats på årets Almedalsvecka. Med bara några få månader kvar till valet 2022 är budskapet tydligt - unga behöver en social bostadspolitik nu och politikerna måste ta sitt ansvar.

Bostadsbristen i Sverige drabbar unga särskilt hårt. Många saknar den kötid som krävs för äldre hyresrätter, har inte råd med hyran för nyproducerade hyresrätter, saknar det kapital som krävs för en kontantinsats och klarar sällan kreditrestriktionerna för ett bolån. Idag uppger 9 av 10 unga att de bott i andrahand på en marknad som präglas av otrygghet, trångboddhet och ockerhyror. jagvillhabostad.nu kommer därför till Almedalen laddade med lösningar på hur vi kan fixa den akuta bostadskrisen för unga.

För oss är Almedalen ett tillfälle att lyfta upp bostadskrisen på dagordningen och presentera vilka lösningar vi tror på. Det krävs rejäla krafttag för att få ordning på bostadsmarknaden och det är dags att agera nu. Sveriges unga förtjänar bättre, säger Alexander Wilson van Deurs, förbundsordförande för jagvillhabostad.nu.

Under veckan deltar vi i flera seminarier och fokuserar särskilt på frågan om statens finansiella ansvar för bostadsbyggandet och ungas behov av prisvänliga hyresrätter, ett förstärkt och förenklat bostadsbidrag för unga och en bättre reglerad andrahandsmarknad. Vi är övertygade om att en annan bostadsmarknad är möjlig och våra reformförslag visar vägen för hur politiken kan skiftas åt rätt riktning.

Vill ni ha med ett ungt perspektiv på bostad, byggande och stadsplanering i er panel eller prata med någon av våra representanter? Varmt välkomna att höra av er till:

Malva Staaf, kommunikatör
malva@jagvillhabostad.nu

Seminarier där vi deltar:

Har politiken vad som krävs för att hjälpa fler in på bostadsmarknaden? Arrangör: HSB. Alexander Wilson van Deurs, förbundsordförande, deltar i panelen.

Är fri hyressättning botemedlet för den sjuka hyresmarknaden? Arrangör: Hanaholmen, Ålands landskapsregering. Marcus Karlén, vice förbundsordförande, deltar i panelen.

Vägen framåt på bostadsmarknaden, för alla! Arrangör: Fastighetsbyrån och Swedbank. Alexander Wilson van Deurs, förbundsordförande, deltar i panelen.

About Jagvillhabostad

jagvillhabostad.nu är en partipolitiskt och religiöst obunden ungdomsorganisation som vilar på feministiska, antirasistiska och demokratiska principer. Verksamheten består av tre grenar: opinionsbildning, konsumentupplysning och innovation. Organisationen ger unga mellan 16–30 år en plattform för att påverka bostadspolitiken, utveckla idéer och sprida kunskap om rättigheter på bostadsmarknaden. Utifrån ett medlemsperspektiv verkar de för att bostadssituationen för unga ska bli bättre på både kort och lång sikt runtom i Sverige. jagvillhabostad.nu:s viktigaste uppdrag är att stå upp för ungas rätt till en trygg bostad.

Malva Staaf
Kommunikatör