2022-06-23 10:29Blog post

YRITYSOMISTAJAN OPAS HISSIN HANKKIMISEEN

Opas hissin hankkimiseenOpas hissin hankkimiseen

Julkaistu 23.6.2022

Jos olet yrityksen omistaja, olet varmasti tietoinen siitä, että yhä useammat yritykset ovat lain mukaan velvollisia noudattamaan esteettömyysstandardeja. Yksi ensimmäisistä käsiteltävistä asioista on se, kuinka tarjota turvallinen ja mukava pääsy kerrosten välillä, ja siksi loimme tämän yritysomistajan oppaan hissin hankkimiseen.

Koska hissin hankinta yrityksellesi on suuri päätös, joka edellyttää organisointia ja suunnittelua, tämä ostajan opas jakaa sen kahdeksan helppoon vaiheeseen:

1. Hissihankinnan valmistelu
Tämä on tutkimusvaihe, jossa sinun on kysyttävä itseltäsi oikeat kysymykset.

2. Varaa hissikonsultaatio
Monet hissikauppiaat tarjoavat ilmaista neuvontaa. Ota siitä kaikki irti!

3. Suunnittele hissisi
Nyt on aika muotoilla ja suunnitella hissisi. Joillakin hissivalmistajilla on jopa online-suunnittelutyökaluja.

4. Tarjouksen saaminen
Kun olet suunnitellut hissin, saat tarjouksen, jossa on arvioitu hinta ja toimitusaika.

5. Mittaus ja kohteen tarkistus
Hissikauppias käy yrityksessäsi tekemässä mittauksia ja tarkistamassa asennuspaikan.

6. Hissin tilaus
Tämä on hetki, jolloin hyväksyt hissisuunnitelmasi ja tilauksesi saadaksesi lopullisen hinnan ja toimitusajan.

7. Toimitus ja asennus
Hissi toimitetaan ja asennetaan. Monet hissikauppiaat järjestävät kaiken puolestasi.

8. Tee hissin huoltosopimus
Paras tapa varmistaa, että hissi toimii hyvin ja on turvallinen käyttää, on allekirjoittaa huoltosopimus.

VAIHE 1: HISSIHANKINNAN VALMISTELU

Auttaaksemme sinua määrittämään tarpeesi olemme luoneet luettelon kysymyksistä, joiden avulla voit päättää, minkä tyyppinen hissi on paras ostaa yrityksellesi:

• Käyttävätkö vieraat hissiä vai vain henkilökunta?
  • Kuinka monta kerrosta hissi palvelee?
  • Kuinka monta ihmistä hissin on kuljetettava?
  • Tarvitseeko hissiin päästä pyörätuolilla?
  • Mihin haluat sijoittaa hissin?
  • Mikä on hissin käytettävissä oleva tila (leveys ja syvyys)?
  • Mikä on ylimmän kerroksen käytettävissä oleva ylätila*?
  • Minkä tyylin ja värin haluat hissillesi?
  • Mikä on budjettisi?

*Lattian ja katon välinen etäisyys.

Kun olet vastannut näihin kysymyksiin, on paljon helpompaa alkaa etsiä sopivaa toimittajaa ja kysyä lisäneuvoja. Jos haluat lisätietoja Cibesin hissiratkaisuista julkisiin tiloihin, käy verkkosivustollamme.

Tässä vaiheessa voi myös olla syytä tutkia, mitä hissistandardeja yritykseesi sovelletaan. Euroopassa esteettömyysdirektiivissä asetetaan vaatimukset esteettömille tuotteille ja palveluille, ja hisseille on olemassa useita esteettömyysstandardeja, kuten EN 81-70.

Vinkki: Cibesin hissiratkaisut ovat eurooppalaisen turvallisuusstandardin 2006/42/EY mukaisia, ja tavalliset hissimme voidaan varustaa esteettömyysstandardin EN 81-70 mukaisiksi.

VAIHE 2: VARAA HISSIKONSULTAATIO

Cibes hissikauppiaat tarjoavat ilmaisia neuvoja. Riippuen siitä, missä yrityksesi sijaitsee, saatat pystyä varaamaan henkilökohtaisen tapaamisen yrityksesi tiloissa tai tapaamaan hissitoimittajan esittelytiloissa. Molemmilla vaihtoehdoilla on etunsa. Tapaaminen omissa tiloissasi antaa hissikauppiaallesi mahdollisuuden suorittaa mittauksia ja kerätä muita teknisiä tietoja, joita he tarvitsevat tarjouksen tekemiseen. Tapaaminen hissikauppiaan esittelytiloissa antaa sinulle mahdollisuuden nähdä ja kokea joitain heidän tarjoamiaan hissiratkaisuja.

Jos yrityksesi toimipaikka on kaukana lähimmästä jälleenmyyjästä, myös verkkopalaveri tai puhelu toimii. Joka tapauksessa sinun ei kannata sivuuttaa mahdollisuutta saada ilmaisia neuvoja.

Cibesillä myyjämme ja jakelukumppanimme on koulutettu neuvomaan sinua parhaasta hissiratkaisusta yrityksellesi. Varaa ilmainen konsultaatio yhteydenottolomakkeella.

VAIHE 3: SUUNNITTELE HISSISI

Tämä on se jännittävä vaihe, jossa saat luoda oman räätälöidyn hissisi. Tutustu kuhunkin hissimalliin saatavilla oleviin kokoihin ja ominaisuuksiin ja mieti, mitkä värit ja materiaalit sopisivat yrityksesi sisustukseen.

Vinkki: Kokeile Cibes Lift Configuratoria luodaksesi täydellisen hissin yrityksellesi. Yleistä inspiraatiota voit hakea Arch Dailyn sisustustrendeistä kertovasta artikkelista.

VAIHE 4: TARJOUKSEN SAAMINEN

Kun olet päättänyt hissin kokoonpanosta (malli, koko, kerrosten lukumäärä, värit ja materiaalit), voit pyytää hinta-arviota ja toimitusaikaa. Hissin osto-oppaan tässä vaiheessa mitään ei ole lyöty lukkoon, ja voit vielä muuttaa hissiäsi, jos haluat lisätä tai poistaa ominaisuuden. Keskustele eri vaihtoehdoista hissikauppiaasi kanssa varmistaaksesi, että sinulla on kaikki mitä tarvitset.

Yleensä hissitarjous on voimassa kuukauden kerrallaan. Jos teet muutoksia hissiin, hinta ja toimitusaika voivat muuttua. Lue lisää hissien hinnoista artikkelistamme Kuinka paljon kevythissi maksaa?

Vinkki: Tarkista, sisältyykö hintaan rakennustyöt, jotka eivät liity suoraan hissin asennukseen, kuten puusepäntyöt tai maalaustyöt. Jos näin ei ole, saatat joutua suunnittelemaan lisärakennustöitä tai pyytämään hissikauppiastasi muuttamaan tarjousta.

VAIHE 5: MITTAUS JA KOHTEEN TARKISTUS

Jos hissikauppias ei ole vielä käynyt mittaamassa ja katsomassa asennuspaikkaa, nyt on sen aika. Tämä on viimeinen tarkastus, jossa varmistetaan, että kaikki on niin kuin pitää, ennen kuin saat lopullisen hintasi ja teet tilauksesi. Se on myös hetki, jolloin suunnitellaan tarvittavia rakennusvalmisteluja, kuten hissin aukkojen luomista lattioiden läpi, hissikuilun rakentamista tai hissikuopan kaivamista.

Hissin asentaminen edellyttää yleensä rakennus- tai toimenpidelupaa. Ota yhteyttä paikallisiin viranomaisiin tai kysy hissikauppiaaltasi, mihin hallinnollisiin toimenpiteisiin sinun on ryhdyttävä.

Vinkki: Cibesin kevythisseissä on erittäin matala hissikuoppa (0, 50 tai 130 mm), ja ne toimitetaan aina valmiilla teräs- tai lasikuilulla, jotta sinun ei tarvitse rakentaa omaa hissikuilua, ellet todella halua.

VAIHE 6: HISSIN TILAUS

Olemme saapuneet yritysomistajan hissin osto-oppaan kuudenteen vaiheeseen. Hissikauppiaasi auttaa sinua tarkistamaan tilauksesi, mutta hissin hankkiminen on tärkeä sijoitus yrityksellesi. Siksi suosittelemme, että tarkistat tilauksen sisällön vielä kertaalleen.

Kun olet tyytyväinen hissitilaukseen, on aika hyväksyä se. Hissikauppiaasi lähettää hyväksytyn tilauksen hissitehtaalle ja valmistus alkaa. Hissikauppiaasi huolehtii kaikesta – sinun ei tarvitse järjestellä asioita tehtaan kanssa.

Vinkki: Kun hissi on tuotannossa, muutokset tai lisäykset voivat aiheuttaa lisämaksuja ja pidentää toimitusaikaa. Joten tarkista eritelmä huolellisesti ennen tilauksen hyväksymistä.

VAIHE 7: TOIMITUS JA ASENNUS

Cibes myyjäsi järjestää hissin toimituksen, joten sinun ei tarvitse huolehtia mistään. Sovit vain päivämäärän, jolloin hissi asennetaan tiloihin.

Tilatehokkaan, valmiin rakenteen ansiosta Cibes kevythissi voidaan asentaa alle viikossa ja tavanomaiset hissit noin kahdessa viikossa.

Lisätietoja hissin asentamisen kestosta on täällä.

VAIHE 8: TEE HISSIN HUOLTOSOPIMUS

Hissin osto-oppaamme viimeinen vaihe jätetään usein huomiotta, koska hissin huoltoa ei aina pidetä osana varsinaista hankintaprosessia. Hissi on kuitenkin työsuhdeauton tavoin tarkistettava ja huollettava säännöllisesti.

Paras tapa varmistaa, että hissi on turvallinen käyttää ja hyvässä kunnossa, on allekirjoittaa huoltosopimus Cibes myyjäsi kanssa. On tärkeää, että valitset hissihuoltoon kumppanin, joka on koulutettu ja pätevä ylläpitämään hissin ja ajokoneiston.

Cibesin hissiratkaisujen ruuvikäyttöinen koneisto on kestävä, turvallinen ja vain vähän huoltoa vaativa. Hissi tarvitsee kuitenkin huoltaa vähintään kerran vuodessa ja useammin, jos sitä käytetään monta kertaa päivässä. Cibes myyjäsi tarjoaa sinulle huoltosopimuksen, joka on räätälöity tarpeisiisi.

Vinkki: Tarkista hissien huoltoa koskevat määräykset maassasi. Monissa tapauksissa hissin huollosta säännellään laissa. Tällaisissa tapauksissa lakisääteiset vaatimukset korvaavat aina hissin valmistajan suositteleman huollon vähimmäismäärän.

Yleisiä neuvoja siitä, miten voit tehdä yrityksestäsi esteettömämmän, löytyy blogistamme Yrityksesi esteettömyyden parantaminen.

About Cibes Hissit Oy

Cibes Lift perustettiin vuonna 1947, kun ruotsalainen hissien kehittäjä Bertil Svedberg käynnisti tavarahissejä valmistaneen yrityksen. 1960-luvun puolivälissä tuotiin markkinoille ensimmäinen asuinrakennushissien sukupolvi. Cibes Lift jatkoi kasvuaan ja ensimmäinen sarja lavahissejä kehitettiin Järbon pikkukaupungissa sijainneessa tehtaassa. Cibes Liftistä tuli osa Cibes Lift Group -konsernia. Vuonna 2012 päätoimipaikka ja tuotantolaitokset siirrettiin Gävleen (200 km Tukholmasta pohjoiseen). Huippumoderneine tuotantolinjoineen tämä on yrityksemme sydän. Cibes Hissit Oy perustettiin vuonna 1996 pienenä perheyhtiönä (Hissipörssi), joka erikoistui kevyt- ja porrashissiratkaisujen toteuttamiseen koko Suomen alueella. 20 vuoden aikana yhtiö kasvoi alan suurimmaksi toimittajaksi Suomessa ja vuonna 2013 liittyi Cibes Lift Groupiin, jonka ansiosta tuotevalikoimaa ja toimintaa voitiin jatkokehittää. Vuonna 2018 konserniin liittyi myös Turkulainen Amslift Oy, joka on Suomen johtava jälkiasennushissien toimittaja. Amslift Oy on perustettu vuonna 1997. AMSLIFT-hissit kootaan parhaiden eurooppalaisten, pääasiassa ruotsalaisten, ISO 9001 -sertifioitujen valmistajien komponenteista. Tällä varmistetaan paitsi hissien korkea laatu, myös varaosien hyvä saatavuus. Päätoimittajana on vuonna 1958 perustettu GMV-konserni, joka on ylivoimaisesti maailman suurin hissihydrauliikkavalmistaja. Lisätietoja www.amslift.fi Vuonna 2020 konserniin liittyi myös Muuramessa pääkonttoriaan pitävä RH Tekniikka Oy, joka on erikoistunut arvokiinteistöjen räätälöityihin hissiratkaisuihin. RH Tekniikka Oy on perustettu vuonna 2004. RH Tekniikan yhtenä erikoisuutena on Suomessa valmistetut pyöreät hissit portaan keskelle. Lisätietoja www.rhtekniikka.fi Cibes Lift Groupin liikevaihto nousi vuonna 2018 ensimmäistä kertaa yli 100 miljoonan euron ja työntekijämäärä ylitti 500 henkilön rajan. Vuosi 2020 alkoi 160 miljoonan euron liikevaihto takana ja henkilöstömäärä nousi yli 800 henkilön. Myyntiä Cibes Lift Groupilla on yli 50 maassa ympäri maailmaa. 1.1.2021 Cibes Hissit Oy ja Amslift Oy fuusioituvat Cibes Amslift Oy:ksi, joka on yksi Suomen suurimpia hissiyhtiöitä.

Pekka Pippuri
Myyntijohtaja