2022-04-08 06:30Pressrelease

Västerbottensteatern släpper biljetter till "De 39 stegen"!

"De 39 stegen", foto: Lisalove Bäckman"De 39 stegen", foto: Lisalove Bäckman

Nu släpper Västerbottensteatern biljetter till höstens stora föreställning De 39 stegen. Pjäsen är en spännande och fartfylld thriller baserad på ett av Alfred Hitchcocks tidiga filmmästerverk. Biljetterna släpps fredag 8/4 kl 10.00.

De 39 stegen är en rafflande thriller där publiken bjuds på film noir-känsla, tågjakter, spioner, femme fatales, lömska skurkar med avhuggna fingrar – och väldigt mycket skratt. Epoken är 1930-tal, vilket återspeglas i kostymen och i de många miljöerna i Skottland och England. De fyra skådespelarna delar på över 150 roller och bytena sker i ett halsbrytande tempo.

- Vi gör filmen, men på en teaterscen. Alla skådespelare är på scenen hela tiden, alla har huvudroller och allt går i en rasande takt. Det är en grannlaga uppgift att klara av då det är mycket rörelser, happenings och förvecklingar i stunden och en verklig utmaning för skådespelarna. Det kommer aldrig att bli tråkigt för publiken, lovar Peter Engkvist som är föreställningens regissör.

Pjäsen är baserad på ett av Alfred Hitchcocks tidiga filmmästerverk De 39 stegen, som i sin tur bygger på romanen med samma namn av John Buchan från 1915.

- Boken skrevs i upprinnelsen till 1a världskriget och filmatiserades 1935 då Hitler kommit till makten och 2a världskriget stundade. Det är svårt att inte se kopplingen till dagens läge i Europa. Men i svåra tider kan det vara kul med en komedi som handlar om något jätteallvarligt, säger Peter.

Scenversionen är en thrillerkomedi som gjort stor succé världen över och belönats med ett flertal priser. Den hade sin urpremiär i Storbritannien 1995 och har bland annat spelats på Broadway och i Londons West End. Hösten 2013 hade den Sverigepremiär.

Biljetterna släpps nu på fredag 8/4 kl 10.00 och kan som vanligt bokas via tickster.com eller på Skellefteå Turistcenter. Mer information och alla föreställningsdatum finns även på vasterbottensteatern.se

Premiär 16 november på Sara kulturhus, Skellefteå
Spelperiod: 16 november - 16 december 2022

Av: John Buchan och Alfred Hitchcock, efter överenskommelse med Edward Snape för Fiery Angel Limited
Scenversion: Patrick Barlow
Originalkoncept: Simon Corble, Nobby Dimon
Svensk översättning och bearbetning: Lars G Svensson
Förlag: Nordiska ApS – Köpenhamn
Regi: Peter Engkvist
Dramatur: Tora von Platen
Scenografi & kostym: Caroline Romare
Mask: Helena Andersson
Ljusdesign: Ronny Andersson
Ljuddesign: Arnaud Spicq
I rollerna: Andreas Anterot, Ellenor Lindgren, Niklas Larsson Lirell, Malin Vispe

Övrigt aktuellt på Västerbottensteatern

Årets sommarteater på Västerbottensteatern är Wendy och Peter Pan i regi av Annika Kofoed. Det är en nyskriven musikalföreställning för alla åldrar, fritt bearbetad efter Barries klassiska äventyr om landet Ingenstans. I vår version fylls scenen av en stor ensemble med en blandning av skådespelare, lokala amatörer och dansande musikalartister. Föreställningen har premiär onsdagen den 15 juni och spelat tom 17 juli i Medleforsparken, Skellefteå.

About Västerbottensteaterns pressrum

Västerbottensteatern är regional länsteater i Västerbotten med säte i Skellefteå. Teatern är ett aktiebolag där ägarna består av Region Västerbotten (60%) och Skellefteå kommun (40%). Vår vision är att vi skall vara regionens stolthet och stadens kvartersteater. Vår verksamhetsidé är att vi genom scenkonst, underhållning, berättande, pedagogik och socialt engagemang vill göra Västerbotten till en ännu mer attraktiv plats att leva på. *** VÄSTERBOTTENSTEATERN producerar och spelar egna föreställningar i Skellefteå och på turné i regionen för målgrupper i alla åldrar. Under ett verksamhetsår spelas 300-400 föreställningar för ca 35 000 personer. Västerbottensteatern arrangerar dessutom gästspel med föreställningar, föreläsningar och andra evenemang, ofta med anknytning till aktuella samhällsfrågor. I den publika verksamheten ingår även avdelningarna UngHästen och Nordiskt Berättarcentrum. *** UNGHÄSTEN arbetar med en interaktiv metod, framför allt med barn och unga som målgrupp och med ett stort socialt engagemang. Föreställningarna är tänkta att engagera unga och ge dem kraft att våga ta ställning. Avdelningen erbjuder även interaktiv teater till företag som ett sätt att arbeta med organisationsutveckling.§ *** NORDISKT BERÄTTARCENTRUM: År 2018 fick Västerbottensteatern i uppdrag av Skellefteå kommun att etablera en ny avdelning på teatern - Nordiskt Berättarcentrum, som skall verka inom den nordiska berättarvärlden, men även med kontakter ute i Europa. Verksamhetsområden är berättande som; pedagogisk metod, socialt verktyg, bevarare, levandegörare och förmedlare av kulturarv, samt berättande som scenisk konstform. Verksamheten har förutom kommunalt stöd även projektstöd från Region Västerbotten och Statens Kulturråd.

Kalina Wallenberg
Marknadschef/presskontakt