2021-09-27 13:21Pressrelease

För 9:e året i rad kör vi nu Energichansen!

Energichansen 2020Energichansen 2020

En tävling för föreningar verksamma i Sundsvall och Timrå med 300 000 kronor i potten. Genom Energichansen låter vi allmänheten vara med och påverka hur vår redan avsatta sponsringsbudget ska fördelas.

Energichansen är en sponsringstävling på initiativ av Sundsvall Energi för att främja lokal utveckling i Sundsvallsregionen med fokus på föreningslivet. Alla föreningar verksamma i Sundsvall och Timrå kommun inom idrott och kultur är välkomna att delta under förutsättning att tävlingsvillkoren uppfylls. I potten finns 300 000 kronor. På grund av Covid-19 och hur det slagit mot föreningslivet har vi för andra året i rad en fortsatt extra pott på 100 000 kronor.

Föreningarna lämnar sina tävlingsbidrag på energichansen.se och tävlingsbidraget ska bestå av en film på max 40 sekunder samt en beskrivning av föreningens behov av sponsring.

Efter ansökningsperioden avslutats väljer en jury ut tio finalister som presenteras på energichansen.se. Finalisterna gör upp om 280 000 kr – hur pengarna fördelas mellan föreningarna är det allmänheten som bestämmer via en digital omröstning. Juryn utser också ett antal föreningar som hamnat utanför finalen som ”Juryns val”, dessa kommer tillsammans att dela på 20 000 kr.

Juryn består av några välkända ansikten från tidigare år samt tre nya tillskott som vi är väldigt glada över:
*Tommy Naurin, fotbollsprofil tidigare aktiv i GIF.
*Elisabeth Leidinge, svensk fotbollstränare och före detta fotbollsspelare.
*Hansi Fellbrink, basist i Sundsvallsbandet Roulette, och utbildad musikproducent.
*Kristina Svensson, administrativ chef Sundsvall Energi.
*Anders Jonsson, VD Sundsvall Energi.
* Anna Holmlund, före detta skidåkare i skicross, tävlade för Sundsvalls Slalomklubb (ny jurymedlem)
* Kristoffer Berglund, skådespelare och teaterchef på Teater Västernorrland (ny jurymedlem)
* Wejdan Derky, lokal konstnär med kandidat- samt masterexamen i frikonst (ny jurymedlem)

– Det känns kul att få delta i juryn för årets Energichansen, jag brinner verkligen för Sundsvall och stadens kultur- och föreningsliv. Gemenskapen, mångfalden och kreativiteten som får komma fram i föreningslivet är jätteviktigt för en välmående region. Jag är helt övertygad om att årets jurymedlemmar kommer komplettera varandra bra, med våra olika bakgrunder och erfarenheter. Det känns så kul att få möjlighet att vara med och bidra!" säger Wejdan Derky, ny jurymedlem.

About Sundsvall Energi

Sundsvall Energi producerar, levererar och säljer energi i form av fjärrvärme och el. Dessutom tillvaratar vi samt förbränner regionens avfall. Den huvudsakliga produktionen av fjärrvärme och el sker vid Korstaverket, där vi även energiåtervinner avfall. Vid Blåberget hanterar vi avfall för material- och energiåtervinning samt deponering.

Malin Nordström
Malin Nordström