2021-05-10 11:53Pressrelease

Urpremiär för Cullberg och ett nytt verk av Jefta van Dinther

Dansare: Suelem de Oliveira da Silva. Foto: Urban Jörén.Dansare: Suelem de Oliveira da Silva. Foto: Urban Jörén.

Nästan ett år efter utsatt datum har Cullbergs stora soloverk "On Earth I’m Done: Mountains" i koreografi av Jefta van Dinther med dansaren Suelem de Oliveira da Silva urpremiär på Dansens Hus stora scen. Verket blir också Dansens Hus första föreställning inför publik på snart sex månader. Välkommen till pressvisning av "Mountains" onsdag 19 maj kl 16.00

- Mountains är en skapelseberättelse. Här ställs frågor om vad det innebär att vara människa, att finnas till på, och värna om, vår planet. Verket undersöker naturens intelligens, hur kultur uppstår och närskådar de täta band som knyter natur och kultur samman, säger koreograf Jefta van Dinther.

"Mountains" är första delen av två i en serie som van Dinther kallar On Earth I’m Done.
Den har skapats under hans tid som associerad koreograf till Cullberg under åren 2019-2022. Den andra delen, "Islands", med 14 av kompaniets dansare har urpremiär våren 2022.

"On Earth I’m Done: Mountains" skulle ha haft premiär våren 2020, men har flyttats fram fyra gånger på grund av pandemin. Delar av verket har visats i en filmad kortversion för Kulturnatten Stockholm 2021. Den finns ocskå i en kortfilmsversion på SVT Play som en del i SVT:s satsning Hemmakultur. För Cullberg har Jefta van Dinther tidigare gjort de uppmärksammade verken Plateau Effect (2013), som också var hans genombrott för den stora publiken, och Protagonist (2016) som båda visats på Dansens Hus. 2017 visades också hans egna verk "Dark Field Analysis" på Dansens Hus lilla scen.

Urpremiär 20 maj, 2021, Dansens Hus, Stockholm

............................................................................................................................................

Konstnärligt team
Koreografi: Jefta van Dinther
Verket är skapat i samarbete med dansaren Suelem de Oliveira da Silva
Ljuddesign: David Kiers
Scenografi: Numen/For Use
Ljusdesign: Jonatan Winbo
Kostym: Jefta van Dinther och Suelem de Oliveira da Silva
Producerad i samarbete med: PACT Zollverein Essen, Freiburg Theater och Vitlycke – Centre for Performing Arts
Längd: ca 70 minuter.

Pressvisning: onsdag 19 maj kl 16.00 (observera tiden), Dansens Hus, stora scenen.
O.S.A till Dansens Hus kommunikationschef susanne.wibert@dansenshus.se senast den 18 maj. Först till kvarn. Just nu 8 platser i salongen. Antalet kan korrigeras uppåt beroende på vilket beslut myndigheterna fattar i början av nästa vecka.

Speldatum:
Föreställningen spelas 20-22 maj kl. 19.00 på Dansens Hus stora scen. Publikantal enligt restriktioner.

Bio Jefta van Dinther
Jefta van Dinther (SE/DE) är koreograf och dansare, baserad i Stockholm och Berlin. Han växte upp i Sverige och flyttade senare till Nederländerna där han tog examen från Amsterdam School of the Arts (MTD), 2003. Hans arbete karaktäriseras av ett tydligt fysiskt anslag och iscensätter nästan alltid ett utforskande av rörelsen. Kroppen är kärnan i verken som interagerar med ljus, ljud och olika material för att sammansvetsas till en helhet.

Jefta van Dinthers verk inkluderar: The Quiet (2019), Dark Field Analysis (2017), Protagonist för Cullbergbaletten (2016), As It Empties Out (2014), Plateau Effect för Cullbergbaletten (2013), THIS IS CONCRETE (2012), GRIND (2011), The Blanket Dance (2011), Kneeding (2010), The Way Things Go (2009) och IT’S IN THE AIR (2008).

2021 och 2022 har diptyken On Earth I’m Done för Cullberg urpremiär. Soloverket Mountains, Van Dinthers första verk i egenskap av associerad koreograf, har urpremiär i maj 2021. Del 2: Islands, med 14 av Cullbergs dansare har premiär våren 2022.

2019 satte Jefta åter upp Plateau Effect, nu för Staatsballet Berlin. Verket ingick i deras repertoar i Komische Oper Berlin. Jefta skapade också koreografin till musikvideon Monument (2015) av Robyn & Röyksopp och kuraterade festivalen LIAISON (2015) i Stockholm.

Jefta undervisar i koreografi och var under åren 2012-2014 konstnärlig ledare för MA-programmet i koreografi vid dåvarande Dans och Cirkushögskolan (DOCH), numera Stockholms konstnärliga högskola/Stockholm University of the Arts. 2012 tilldelades Jefta Birgit Cullberg-stipendiet av Konstnärsnämnden. 2013 tilldelades han svenska konstkritikers pris för bästa produktion; Plateau Effect, som också valdes till Scenkonstbiennalen i Malmö 2015. Föreställningen GRIND tilldelades finska Säde-priset för bästa ljusdesign och ytterligare tre priser på Favoriten Festival i Dortmund, 2012.

2019-2022 är Jefta van Dinther associerad koreograf till Cullberg tillsammans med Alma Söderberg och Deborah Hay.

Bio Suelem de Oliveira da Silva
Suelem de Oliveira da Silva är född i Rio de Janeiro i Brasilien 1992. Hon började dansa på Deborah Colker Movement Center och blev därefter antagen till P.A.R.T.S i Belgien. Hon började som dansaren i Cullberg 2017 och har sedan dess dansat i verk som; Protagonist av Jefta van Dinther, The Mental States of Sweden in Dance av Mattias Andersson, Figure a Sea av Deborah Hay och NEAR av Eleanor Bauer. Våren 2021 har solot On Earth I’m Done: Mountains, med Suelem, I koreografi av Jefta van Dinther premiär på Dansens Hus i Stockholm. En kortfilm av verket; Mountains: The Hunter, finns sedan mars 2021 på SVT Play.

Info och intervjuer
För mer information och intervjuer med Jefta van Dinther och Suelem de Oliveira da Silva kontakta:
Erica Espling, PR- och marknadsansvarig Cullberg, +46 (0)70-602 27 01
erica.espling@cullberg.com

Om Cullberg
Cullberg är ett nationellt och internationellt repertoarkompani med bas i Botkyrka utanför Stockholm. 2019-2022 arbetar kompaniet exklusivt med tre koreografer: Alma Söderberg, Deborah Hay och Jefta van Dinther. 17 dansare är verksamma i kompaniet. Cullberg leds av Gabriel Smeets, konstnärlig ledare, och Stina Dahlström, verksamhetsledare.
Cullberg är en del av Riksteatern.

About Dansens Hus

Dansens Hus är Sveriges största gästspelsscen för samtida dans och närbesläktad scenkonst. Vi presenterar dynamisk och innovativ danskultur som berör – från både den svenska såväl som den internationella scenen. Verksamheten drivs som en stiftelse och invigdes 1991. Vi ligger i Folkets Hus vid Norra Bantorget i centrala Stockholm. Huset har två scener: Stora scenen med en kapacitet på totalt 782 platser, och Lilla scenen med plats för 140 personer. I Dansens Hus studios erbjuder vi koreografer och grupper plats för residens, repetitioner och lab. Vid sidan om föreställningarna anordnar vi också kringaktiviteter såsom workshops, samtal med koreografer, utställningar i vår foajé, föreläsningar med mera.

Susanne Wibert
Susanne Wibert