2021-04-07 07:16News

Så ska Ikano Bostad vinna striden om unga bostadsköpare: ”Fler ska ha råd med bostad”

49 procent av Ikano Bostads köpare är 35 år eller yngre. 49 procent av Ikano Bostads köpare är 35 år eller yngre.

Kvadratsmart. Funktionellt. Och prisvärt. Så stavas receptet för att vinna striden om unga bostadköpare. – Vi möter deras behov genom smart planerade lägenheter för en lägre peng, säger Ida Gardinge, consumer insight manager på Ikano Bostad.

Siffror från Prognoscentret visar att unga utgör en stor del av bostadsköparna. I snitt är fyra av tio köpare 35 år eller yngre. Hos Ikano Bostad är motsvarande siffra 49 procent.

– Många yngre köpare vill helst bo i stan, men förstår att de inte har ekonomin ännu. Då tittar de gärna på bra pendlingsavstånd, kanske 20–30 minuter, och vi är duktiga på att bygga i den typen av lägen, kommenterar Ida Gardinge och pekar på nybyggda området Vega strax söder om Stockholm:

– Där är en väldigt stor del av våra köpare förstagångsköpare och det beror till stor del på kommunikationerna. Pendeltåget ligger i princip utanför dörren.

Funktionellt på mindre yta
En annan framgångsfaktor för att nå ut till yngre är förstås priset – detta i kombination med ett fokus på att vara ”kvadratsmart”. Den vanligaste lägenhetsstorleken hos Ikano Bostad är två rum och kök.

– Vår vision är att vara tillgängliga för fler grupper, att fler ska ha råd med en bra bostad. Möjligheten att få en funktionell lägenhet på mindre yta tror jag gör att många av våra boende tänker: ”Åh vad bra, allt det här kan jag få för det här priset”, säger Gardinge.

Ikano Bostads vanligaste lägenhetsstorlek är två rum och kök.

Unga ställer andra krav
Eftersom Ikano Bostad är populära bland yngre har företaget också lagt krut på att analysera gruppen i detalj.

– Något som kanske förvånar många är hur pålästa de är. De har inte bara koll på sina egna ekonomiska förutsättningar utan är även intresserade av föreningens ekonomi. De vill att även den delen ska vara trygg vid köp, säger Gardinge och fortsätter:

– De har också stora krav på att snabbt få information. Om man jämför med 50–60-talisterna kan de nöja sig med att få svar inom några dagar, men yngre köpare vill få infon här och nu.

Översyn av byggregler välkomnas
Även om fler unga kommer in på bostadsmarknaden vill Ikano Bostad att det ska bli ännu enklare att bygga mindre lägenheter på ett smartare sätt – just nu sätter dock otidsenliga byggregler stopp.

– Bor du i en liten etta på 30 kvadrat kanske du inte vill att en onödigt stor del av dessa ska användas i hallen, men så ser reglerna ut. Från vårt håll har vi drivit frågan om en översyn och det är på gång, vilket vi förstås välkomnar.

Om vissa delar av byggreglerna förändras eller lättas upp, vad skulle det innebära?

– Då skulle vi kunna bygga ännu mer kvadratsmarta och prisvärda lägenheter, för det finns verkligen ett behov av den här typen av bostäder.

About Ikano Bostad

​Ikano Bostad utvecklar hållbara bostadsområden och bostäder på platser där Sverige växer. Vi grundades 2005 och ingår i Ikanogruppen, en internationell företagsgrupp startad av samma grundare som IKEA. För att våra kunder ska känna sig trygga och trivas i våra bostadsområden känner vi ett stort ansvar för helheten när vi utvecklar, bygger, äger och förvaltar bostäder. Ikano Bostad har cirka 1 400 nya bostäder i produktion samt förvaltar cirka 6 000 hyreslägenheter och sex vårdboende.

Charlotte Kjellberg
Charlotte Kjellberg